15 tips när dina content idéer är slut!

Publicerad: torsdag 6 dec 2018 ida sjöholm

Har du känt flera gånger att idéerna är slut? Att det är helt blankt i huvudet? Som man har hört så många gånger - content is king. Men hur gör du om alla dina idéer är slut? Vi ger dig 15 bra tips för att komma igång med din content marketing. Snart har du inte längre svårt att få ihop bra content till din webb och sociala kanaler. Snart är din idétorka är ett minne blott. 

 

1. Återanvänd gammalt

Använd ditt bästa innehåll flera gånger. Du kan exempelvis bryta ner ett blogginlägg till mindre delar och dela det i flera olika inlägg på Instagram. Om du dela ett bra inlägg fler gånger, kan nya följare också ta del av det. Dela gamla blogginlägg eller artiklar på Facebook, eller varför inte på Linkedin. 

2. Intervjua en expert 

Skicka ett mail med frågor till en expert i din bransch, eller ring upp. När du intervjuar får du direkt ihop nytt innehåll, som du sedan kan skriva om lite så det ser snyggt ut. Intervjun kan du dela på din webbplats eller på dina sociala kanaler. Vipps så har du nytt och bra innehåll till flera kanaler. 

3. Fråga din publik

Ställ bra frågor till din publik, som du kan använda för att förbättra dina kanaler. Du kan fråga vad de vill läsa mer om eller fråga vad de tycker om en viss produkt. Snapchat Stories är utmärkt för att ställa frågor och få snabba svar. Använd dig av svaren för att skapa bättre innehåll eller förbättra dina produkter/tjänster. Vill dina följare ha mer miljöbilder på dina produkter? Ta då till dig det, och dela mer produktbilder i olika miljöer. 

4. Tema-serier

Skapa olika tema-serier. Du kan exempelvis introducera anställda på arbetsplatsen, eller ge dina kunder snabba tips. Har du exempelvis ett försäkringsbolag, dela då tips inom försäkringsvärlden. Skriv hur kunder kan minska risken för tjuvar, när de är bortresta på semester. Eller skriv ett inlägg om hur kunderna ska minska risken för brand i hemmet. 

5. Brainstorma

Sätt dig och brainstorma med dina kollegor. Genom att bolla idéer med någon annan än dig själv och internet, kan du få många nya bra tips som du annars aldrig hade tänkt på. Det är ett väldigt effektivt sätt för att få igång idéerna. 

6. Spana in andra

Inspireras av andra i din bransch. Samla några blogginlägg som du tycker är intressanta och få ihop något bra inlägg av det. Du kan också kolla in vad din målgrupp verkar gilla hos dina konkurrenter och "sno" den idén till ditt företag. Kopiera inte idén rakt av, det är viktigt att du gör det till din egen grej. 

7. Gästinlägg

Fråga om någon vill gästa din blogg eller skriva en artikel på din webbplats. Du kan också fråga om någon vill gästa dina sociala kanaler, exempelvis Instagram. Är det många anställda på ditt företag kan det vara kul att följa medarbetarna under en vecka var. Då får du nytt och fräscht innehåll på ett kick, utan att själv behöva skapa det. 

8. Dela med dig av din resa

Dela ditt företags framgång. Visa dina följare hur du kommit dit du är idag. Men skryt inte. Skriv också om dina största utmaningar och vad du lärt dig av dem. Många gillar att läsa om olika företags historia, så dela gärna med dig av lite nostalgi emellanåt. 

9. Koppla ihop kända namn med innehållet

Koppla ihop ditt innehåll med kända namn. Det kan vad från film, tv eller böcker. Varför inte koppla ihop innehållet med någon superhjälte eller kändis? Välj ett namn/karaktär som din publik troligen har koll på, annars ger det ingen effekt. Du skulle exempelvis kunna skriva ”Vad superwoman kan lära dig om Facebook” eller "5 saker Blondinbella kan lära dig och ditt företag om Instagram"

10. Rensa hjärnan

Snöra på dig skorna och gå ut på en promenad. Att ta en paus kan hjälpa hjärna att komma igång med idéer igen. Det är inte säkert att en promenard fungerar på just dig, så hitta ditt eget sätt att väcka idésprutan på och få ny energi.

11. Var personlig

Va personlig i ditt innehåll. Berätta en personlig historia, om det går att koppla till ditt företag. Att vara personlig i innehållet kan göra att du kommer närmare din publik. 

12. Svara på en fråga

Vilka frågor brukar dina kunder ofta ha? Skriv en lista på dessa frågor. Beta sedan av dem en och en, eller flera i ett blogginläg. Eller kan du dela svaren på Instagram. Om du besvarar deras frågor på ett bra sätt är chansen stor att de återvänder till din webbplats eller sociala kanaler. 

13. Temadagar

Använd dig av årets alla temadagar. Om det är Fars dag eller kladdkakans dag kan du skriva om det. Har du en webshopp? Då passar det perfekt att skapa ett inlägg om Black Friday och Cyber Monday.

14. Lista med tips

Skriv en lista för dig själv med tips du kan dela med dig av. Ditt företag har såklart en hel del kunskaper som kan delas med kunderna. Har du ett byggföretag, dela då tips och idéer på hur man väljer rätt golv, eller planlösning. Jobbar du med inredning, dela då tips på hur man inreder ett kök eller barnrum på bästa sätt. Eller kan du dela med dig av inredningstrender 2019.

15. Berätta om en kund

Blivande kunder vill hellre höra från en nöjd kund än från dig direkt. Fråga dina kunder om tips de har och vilka utmaningar de stött på. Du kan även skriva med ett citat från kunden för mer känsla. Dela detta sedan i dina digitala kanaler. Du kan exempelvis göra en kort intervju med en kund. Tänk dig att du har ett byggföretag som bygger hus. Ställ frågor så som "varför föll valet på just vårt företag när du skulle bygga hus?" Eller "vad är det bästa med ditt nya hus?". Fråga även om en bild, och dela sedan inlägget.  

 

Hoppas att du fått en hel del inspiration till dina framtida inlägg. Kanske funderar du på att skriva en bra artikel? Spana då in vårt tidigare inlägg "Hur skriver du en bra artikel?"

Nyfiken på hur vi kan göra er mer framgångsrika?

Prata webb med oss