Nyhetsbrev som marknadsföring ska inte underskattas, det är trots allt fortfarande världens mest använda digitala verktyg! Särskilt inom B2B-marknadsföring får nyhetsbrevsutskick anses vara den mest kostnadseffektiva marknadsföringen då alla som arbetar läser sin mail minst fem dagar i veckan. Ett väl genomarbetat nyhetsbrev ger kunden mervärde och inspirerar till köp.
1. Länka hit och länka dit
Skapa intresse för ditt digitala nyhetsbrev, visa att det finns och locka nya prenumeranter genom att länka till nyhetsbrevet i dina andra digitala kanaler. Målet är att de ska börja följa dig i någon kanal, så glöm inte att också påminna läsarna om att du finns på sociala medier.
Gör det tydligt på din hemsida att besökare kan registrera sig och få dina digitala nyhetsbrev. De ska veta att det finns ett nyhetsbrev, men själva få avgöra om de vill registrera sig eller inte.
2. Frekvens
Hur ofta du bör skicka digitala nyhetsbrev beror helt på vilken bransch du verkar inom och hur mycket tid du hinner lägga på att producera innehåll. Antingen kan du skicka kortare nyhetsbrev ofta eller lite fylligare mer sällan. Det är helt och hållet en smak- och resursfråga. Har du mycket att berätta om är en gång i månaden lagom, annars kanske det räcker med utskick en gång i kvartalet och någon gång extra om ni till exempel lanserar en ny produkt. Får du bra gensvar på dina digitala nyhetsbrev kan du självklart öka frekvensen efterhand.
3. Snyggt och prydligt
Det är viktigt att ditt nyhetsbrev ger ett professionellt intryck. Se till att det har en snygg och funktionell design där läsaren snabbt kan orientera och ta till sig huvudbudskapen. Håll texten kort och kombinera med mycket bilder så att det inte blir för tungt att läsa.
Se till att du verkligen får med nyheter och bra tips i utskicket. Nya produkter eller en produkt som fungerar extra bra tillsammans med en annan. Säljer ni grytor och kastruller kanske det passar med ett kort recepttips i varje nyhetsbrev i kombination med tips om produkterna.
Hitta en trevlig vinkel som ger mervärde till kunden och får dem att längta till nästa digitala nyhetsbrev!