6 orsaker till att företag förlorar följare på sociala medier

Publicerad: torsdag 12 jul 2018

Det finns en stor risk att förlora följare på sociala medier om man inte har en genomtänkt plan. Därför är det viktigt för ett företag att skapa en strategi och ha en bra balans i innehållet. Vi listar 6 misstag som många företag gör på sociala medier och hur man kan tänka istället. 
 

1. Lägger upp för mycket reklam

Många slutar följa företag som lägger upp för mycket reklam om sina tjänster eller produkter. Därför är det bra att hitta en balans i innehållet. Se till att skapa en bra mix genom att blanda reklam med inspirerande, utbildande och underhållande innehåll. 

2. Postar irrelevant innehåll

När innehållet inte är relevant finns en risk att förlora följare. Inläggen ska matcha företaget och målgruppen. Följare som är intresserade av er vill läsa om just er, det ni har att erbjuda, och uppleva kulturen på företaget.

 


Gör en gratis webbanalys, klicka här!


3. Uppdaterar för mycket

Många följare tycker det är irriterande med företag som uppdaterar för ofta. En lösning är att ha en tydlig strategi för sociala medier. Skriv ner hur ofta ni ska uppdatera, vilket innehåll det ska vara och vilken kanal ni ska använda. Hur ofta man ska uppdatera beror på vilken kanal det gäller. Vårt tips är att uppdatera max två gånger om dagen på Facebook. På Twitter kan ni uppdatera något mer, runt tre gånger på en dag. Håll er till två gång om dagen på Instagram. Det finns även en annan viktig faktor som som ni ska tänka på. Företagets storlek spelar roll för hur ofta man bör göra statusuppdateringar, lås er inte helt vid riktlinjerna. 

4. Håller sig kvar i det gamla

Det är viktigt att inte fastna vid det som tidigare fungerat bra. Fungerar det nu med? Behöver ni en ny strategi? Nytt koncept? Redan efter ett halvår kan man behöva tänka om. På sociala medier behövs hela tiden fräscht innehåll. Det gäller att hänga med i vad som händer, trender, nya funktioner och vad som går hem hos era följare. 

5. Är för tysta

Är det för tyst i företagets sociala kanaler kan ni förlora många följare. Därför är det viktigt att uppdaterar tillräckligt ofta för att vara närvarande och visa engagemang. Om det ekar tomt klickar era följare med stor sannolikhet på "avfölj". Vad är vitsen med att följa om det inte finns något att följa? 

6. Ignorerar följare

Ni kan förlora följare om ni inte svarar på kommentarer och meddelande. Svara alltid följare som kommenterat eller delat innehållet. På så sätt skapar ni bra och långvariga relationer med era kunder.

Lär känna följarna, och ha koll på vad som fungerar och inte fungerar. Genom följarnas respons och delaktighet ser ni vilket innehåll som fungerar och vilka tidpunkter som är bäst att uppdatera på. 

Nyfiken på hur vi kan göra er mer framgångsrika?

Prata webb med oss