Arbetsgivarvarumärket - Hallå, är det någon som vill jobba hos oss?

Publicerad: torsdag 18 jan 2018 johanna nilsson

Har du svårt att hitta nya medarbetare? Idag är det brist på vissa kompetenser vilket gör att konkurrensen om arbetskraften är stor. Det ställer i sin tur stora krav på hur du arbetar med ditt arbetsgivarvarumärke.

Inifrån och ut

Att arbetsgivarvarumärket är äkta är det absolut viktigaste du ska tänka på. Dina befintliga medarbetare måste trivas på jobbet. Då kommer de tala gott om företaget och rekommendera det till sina vänner - detta är den värdefullaste marknadsföring du kan få!

Prata med dina medarbetare - vad är det som gör att de trivs? Har de förbättringsförslag? Rekommenderar de sina vänner att söka jobb hos er - varför/varför inte? Detta blir bra ledtrådar till vad som behöver förändras och vad du redan nu kan marknadsföra när du söker personal.

Berätta för omvärlden

Nästa steg är att berätta för världen varför alla borde jobba för dig. Det första stället du bör börja på är din webbsida. Berätta om företaget och hur det är att arbeta där, publicera intervjuer med anställda där de berättar varför de trivs och presentera vilka förmåner de anställda i företaget har. Det finns mängder av möjligheter att göra sidorna inspirerande och attraktiva!

Idag förväntar sig majoriteten av befolkningen att företag finns närvarande och tillgängliga där de själva befinner sig - det vill säga på sociala medier. Över 70 % av Sveriges befolkning besöker Facebook dagligen, men det finns även LinkedIn, Instagram och Twitter med flera.

Vi hjälper dig gärna att ta fram en strategi för hur du lägger upp kommunikationen på bästa sätt och vilka kanaler du bör använda. Har du dessutom svårt att hinna med den uppdatering som krävs på sociala medier, ingen fara, vi löser det med. Läs mer om vad vi kan hjälpa dig med.

Rekryteringsprocessen

Platsannonsen är viktig för vilken typ av kandidater som kommer söka er vakanta tjänst. Skriv en intressant och lockande platsannons där det tydligt framgår vad ni förväntar er av tjänsten och vad den potentiella medarbetaren kan förvänta sig av er. Våga sticka ut. Är det svårt att skriva bra platsannonser? Vår redaktör hjälper dig gärna. Hör av dig så kikar vi på det tillsammans.

När det är dags för intervju, ha i åtanke att du pratar med en kandidat som kommer att berätta vidare om sina intryck av dig och företaget. Vad vill du då att personen ska berätta?

Försök se till att rekryteringsprocessen flyter på smidigt och att kandidaterna får snabb återkoppling. Ett ”tack, men nej tack” är bättre än ingen återkoppling alls, kom ihåg det. Om kandidaterna känner sig väl bemötta kan även den goda tvåan och trean tänka sig att söka igen nästa gång - och det vill vi ju!

Lycka till!

Nyfiken på hur vi kan göra er mer framgångsrika?

Prata webb med oss