Att skapa digitalt innehåll som ska engagera dina kunder är något alla företag strävar efter. I alla fall de som är närvarande på sociala medier. Förutsättningen för bra synlighet och exponering handlar till viss del om att innehållet ska ha god kvalité och dessutom vara anpassad efter rätt målgrupp. Det finns dock ett sätt till för dig att öka dina chanser till större exponering; nämligen att du tajmar dina inlägg rätt!
Tiden spelar roll och det finns bra riktlinjer att följa, även om det inte finns ett exakt facit. Många undersökningar har visat att vissa dagar och klockslag lämpar sig bättre att publicera på än andra. Vi kommer idag att lyfta dessa tider för de vanligaste kanalerna som företag syns på idag.
Generella riktlinjer
En viktig regel är att du ska agera och publicera innehållet vid just den tidpunkt som din målgrupp befinner sig online i de olika kanalerna. Men hur ska du veta exakt när dem är online? Jo, du måste först lära känna din målgrupp och deras användarbeteende på de olika kanalerna, därefter behöver du veta vart de befinner sig geografiskt då detta kan påverka olika tidszoner.
Testa under 30 dagar
För att kunna ta reda på svaren på de frågor vi nämnde ovan kan du exempelvis börja med att analysera statistiken i de olika kanalerna. Via Instagrams egna verktyg ”Statistik” kan du hitta information om bland annat vilka dina följare är, under vilka tider som ditt konto får flest besök med mera.
Ett annat sätt att analysera din målgrupps användarbeteende är genom att du under 30 dagar postar dina inlägg vid olika tider för att i slutet av månaden dra en slutsats över vilka tider som gav dig bäst resultat.
Ett tips värt att ta med sig: Undvik att posta inläggen under kontorstider, fokusera istället på att publicera under tidig morgon, raster eller under sen eftermiddag/kväll.
Instagram är en av de mest populära kanalerna på sociala medier och är en utmärkt kanal för att förmedla budskap till personer som lär sig visuellt. Användarbeteendet på Instagram gör att kvalité på bilder och rörligt material är viktigare än på någon annan kanal. Fler följare kommer att se inläggen på Instagram om vi jämför med Facebook. Användandet av Instagram fortsätter att öka i alla åldrar.
Bästa dag för publicering: Måndag och/eller torsdag.
Bästa tid för publicering: kl 08.00, 09.00, 17.00.
Tre av fyra svenskar använder Facebook och tjänsten fortsätter att växa! Däremot minskar det dagliga användandet av tjänsten, främst vad gäller den yngre målgruppen. De flesta använder Facebook ibland någon gång eller månadsvis.
Bästa dag för publicering: Torsdag-söndag.
Bästa tid för publicering: 09.00, 13.00 (flest klick), 15.00 (flest delningar).
LinkedIn är ett professionellt nätverk och används primärt för att dela artiklar och sprida kunskap. På så vis kan företagen öka följarna på kanalen i fråga, men även för att väcka intresse till företagsprodukter och -tjänster. Den absolut bästa tiden för publicering på LinkedIn är på Tisdagar mellan klockan 10-11.
Bästa dag för publicering: Tisdag-torsdag.
Bästa tid för publicering: 07.00 - 08.00, 12.00, 17.00 - 18.00.
Har du några frågor eller funderingar?
Välkommen att ta kontakt med vår content creator Valentina, hon hjälper dig vidare!
Valentina Iskandar Sallo
073-512 83 52
Valentina@hldesign.se
Fyll i dina uppgifter så kontaktar Valentina dig!