Fenomenet Black Friday, tillsammans med Black Weekend och Cyber Monday, fortsätter att växa. I år handlade mer än var tredje svensk till fyndpriser den 23 november.
Årets slutnotering för Black Friday landade på hela 6,7 miljarder kronor, det vill säga 1,4 miljarder eller 27% mer än 2017. Det rapporterar Postnord som genomfört en undersökning. Hela 36% av den svenska befolkningen handlade under Black Friday och fler än hälften av dem gjorde sina inköp online. I snitt handlade man för 2 635 kronor per person och beställde framförallt kläder och hemelektronik.
– Black Friday fortsätter att växa, och har dessutom utökats till att bli Black Week hos många handlare. Det har tagit bort en del av trycket under fredagen som trots det är ohotad som årets största konsumtionsdag, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord.
Vissa företag väljer att inte sänka sina priser, men att skänka en del av vinsten till välgörenhet istället. Flera organisationer arbetar för att minska konsumtionshetsen och uppmuntrar allmänheten att inte handla alls under Black Friday. Trots att det har vuxit fram en del motståndsrörelser är Black Friday alltså fortfarande årets mesta konsumtionsdag.