Cookies har främjat den digitala marknadsföringen under flera års tid och har spelat en stor roll när det kommer till riktade annonser. Tredjepartscookies har gjort det möjligt att samla värdefull information om webbplatsbesökare och skicka till en tredje part, så som Facebook. Nu har Google valt att sluta stötta användningen av tredjepartscookies i Chrome, på grund av att man vill värna om den personliga integriteten. Google har nyligen valt att skjuta på begränsningarna och de kommer nu att träda i kraft under 2023 . Vad innebär då det här för framtidens digitala marknadsföring? Vi rätar ut några frågetecken nedan!
Vad är cookies?
En cookie är en liten textfil som webbläsaren skapar varje gång du besöker en ny hemsida. Cookien sparar information och oftast används den för att webbplatsen ska kunna identifiera din webbläsare nästa gång du besöker sidan. Det kan i många fall vara väldigt praktiskt för dig som besökare. Cookies är anledningen till att du många gånger inte behöver skriva in ditt lösenord varje gång du loggar in på en sida, eller att produkter du lagt i kundvagnen på en webbshop ligger kvar nästa gång du besöker shopen.
Förstaparts vs tredjepartscookies
Det finns olika typer av cookies som hanterar informationen på olika sätt. Förstapartcookies samlar information om besökare på den egna webbplatsen och det är den datan du äger själv. Tredjepartscookies skickar information till just en tredje part som exempelvis Facebook eller andra annonsnätverk. Att du går in på Facebook och får upp en annons på den där jackan du tidigare kollat in på en webbshop är ett praktexempel på hur tredjepartscookies fungerar. När tredjepartscookies nu kommer att försvinna konstaterar flera källor att förstapartscookies och hantering av information på den egna webbplatsen kommer att bli viktigare än någonsin för digitala marknadsförare.
Cookies och digital marknadsföring
Tredjepartscookies har gjort det möjligt för digitala marknadsförare att rikta mer personliga annonser till sina potentiella kunder. Det har även gjort det möjligt att aktivt jobba med remarketing som är ett mycket effektivt sätt annonsera mot besökare som tidigare visat ett intresse för din produkt eller tjänst. Framförallt finns det ett ekonomiskt intresse i att lokalisera besökarnas surfbeteende genom tredjepartscookies. Enligt Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM) omsätter den programmatiska handeln med digitala annonser i Sverige miljardbelopp år efter år.
Hur tar man sig an cookiedöden?
Att våra förutsättning förändras betyder att vi nu behöver hitta nya sätt att arbeta på. Innovation är en stor del av branschen och stora mediebolag jobbar aktivt för att hitta nya lösningar som kan tänkas ersätta tredjepartscookies.
Det finns givetvis sätt att förbereda sig på redan nu. Att tillämpa inloggningar på din sajt kommer att bli en mycket viktig del för att kunna samla värdefull information om sidans användare. Vidare är ett bra CRM system a och o för att kunna äga sin egen data. Kom ihåg att kunskap alltid är nyckeln till framgång, så se till att hela tiden hålla dig uppdaterad om den senaste informationen.
Är du nyfiken på att veta mer om insamling av data på din sajt? Ta kontakt och snacka webb med oss här!