Att bygga en ny webbplats till sitt företag är ofta en stor investering och ett lika stort arbete. Oavsett om ni ska bygga er nya webb själva eller ta hjälp av en byrå är det mycket att tänka på och många intressenter inblandade att ta hänsyn till. Självklart vill man dra så mycket nytta av den tidigare webbplatsen som möjligt och undvika vanliga misstag. I det här inlägget tar vi upp några av punkterna som är bra att ha koll på och vad ni kan göra för att undvika problem.
När man ska bygga en ny webbplats vill man ofta banta den ordentligt, göra om strukturen och göra om en del innehåll. Det kan leda till att man tappar den ranking en webbplats som funnits länge byggt upp hos sökmotorerna. Även om den nya designen och innehållet säkert kommer att vara mer användarvänligt tar det tid att höja sin ranking igen.
Gör en sökordsanalys innan ni bestämmer webbplatsens struktur
För att förhindra ett alltför stort tapp i ranking är det viktigt att ha koll på vilka ord ni rankar bra på i dagsläget och vilken struktur som skulle gynna er ranking. Det är egentligen viktigare än de estetiska aspekterna på er webbplats, men lite mer komplext att arbeta med. Istället för att verkligen tänka igenom hur man ska driva trafik och få besökare att konvertera chansar man lite på vilka sidor som ska finnas och vad de ska innehålla. Se till att ni har en ordentlig ritning innan ni påbörjar bygget med webbplatsen, det vinner ni på i slutändan.
Genom att använda till exempel "sökordsplaneraren" som Google erbjuder får ni en bra bild över vilka ord som söks på och hur stor konkurrens det är om just de orden. Har ett ord ca 3000 sökningar på en månad är det mycket. Det är dock viktigt att fundera på om ordet är rätt för er.
-
Om ett ord har väldigt många sökningar är det kanske för brett för er? Kan ni välja ett mer nischat ord för att nå just er specifika målgrupp?
-
Prova att söka på ordet på Google i ett inkognitofönster för att se vilka andra företag som dyker upp. Är det företag ni kan konkurrera med?
-
Om inte bör ni välja ett annat ord då det sällan är värt att försöka optimera sin webbplats eller en sida mot ett ord där chanserna till hög ranking är små.
När ni bestämt vilka sökord ni vill optimera er webbplats mot kan ni påbörja arbetet med att planera strukturen. Tänk igenom vilka landningssidor som behövs på sidan för att besökaren enkelt ska hitta vad den letar efter och hur menyn ska delas in för att vara så användarvänlig som möjligt. Prova olika alternativ och presentera dem gärna för familj och vänner för att kontrollera att ni tänker rätt. Det är lätt att bli hemmablind i sitt eget material.
Läs mer om sökmotoroptimering här!
Att bygga bra landningssidor
Att ha riktigt bra landningssidor på webbplatsen är väldigt viktigt för att få besökare att stanna på sidan och i förlängningen konvertera. Innehållet på landningssidan påverkar också er ranking hos sökmotorerna. Om ni har svårt att komma på vad ni ska skriva kan ni för inspiration googla på era valda sökord och se vad konkurrenterna som rankar högt har för information på sina sidor.
Några punkter som alltid är viktiga att ha i åtanke är
-
Ämne - Försök hålla er till ämnet/sökordet genom hela sidan. Blanda inte information som skulle kunna vara två olika sidor då det kommer påverka rankingen negativt. Skriv för besökaren och komplettera sökordet med relaterade termer så att innehållet fortfarande känns naturligt att läsa.
-
Struktur och formatering - Se till att landningssidan har en tydlig struktur med rubrik, ingress, underrubriker, brödtext och bilder. Glöm inte värdet av styckesindelning, andrum för läsaren och grafiska element som faktarutor. Det är också viktigt att formatera texten korrekt så att ni har en H1:a, H2:a och bilderna har alt-text inlagd.
-
Omfattning - Riktlinjerna som Google uppger för textmängd är minst 300 ord per sida, MEN textmängden får inte påverka kvaliteten negativt.
-
Kopiera inte - Ert innehåll måste vara unikt. Det fungerar inte att få upp textmängden genom att lägga samma textstycke på flera sidor på webbplatsen eller kopiera in text från andra företags webbplatser. Hämta gärna inspiration från andra företag, men se till att skriva om och hitta er vinkel på innehållet.
Missa inte inlägget "5 tips för bättre texter!"
Omdirigering av länkar
När strukturen på er webbplats förändras ändras också URL-adresserna, vilket leder till brutna länkar. Inlänkningar ni fått från externa källor tappar då sitt värde vilket ni såklart vill undvika. Genom att omdirigera de gamla länkarna till motsvarande nya sidor på webbplatsen löser ni problemet.
Under arbetet, när ni fortfarande har kvar den gamla webbplatsen, tar ni fram en lista på alla gamla webbadresser och vilket innehåll som finns på respektive adress. Para ihop de gamla adresserna med motsvarande sida enligt den nya webbplatsens struktur och ser till att alla adresser har en ny målsida. Sen genomför ni omdirigeringarna.
Testa, testa och testa er nya webbplats en gång till
Det är mängder av faktorer som påverkar er webbplats ranking hos sökmotorerna och funktionaliteten är en stor del av detta. Det är superviktigt att verkligen testa sin nya webbplats innan lansering för att kontrollera att alla länkar fungerar, menyn är logisk och att inga sidor eller bilder fattas. Hastighet, indexering, spårbarhet och mobilvänlighet är ett par av mätpunkterna. Här går vi kort igenom hastighet och mobilvänlighet.
-
Hastighet - Se till att laddningstiden av webbplatsen är så kort som möjligt genom att optimera storleken på bilder och filmklipp. En webbsida som har lång laddningstid tappar sina besökare i raketfart och besökare som lämnar snabbt skickar signalen till sökmotorn att innehållet inte var relevant vilket sänker rankingen.
-
Mobilvänlighet - Detta är en faktor som snabbt fått väldigt stor betydelse och man pratar idag mycket om mobile first. Det handlar om att en majoritet av användarna idag besöker er webbplats via en mobil eller surfplatta och att det ska fungera lika bra som på dator.