Vad har ert företag för juridiskt ansvar när ni marknadsför er på sociala medier och på vilket sätt kommer det förändras när GDPR träder i kraft i maj? De stora plattformarna, som Facebook och Instagram, bär på ett stort ansvar, men ni har ansvar för de personuppgifter som behandlas i era kanaler.
Här ger vi er fyra tips på hur ni kan förbereda er inför GDPR!
1. Viktigt med samtycke
Framgång på sociala medier bygger många gånger på personligt innehåll från företag med flera bilder och videoklipp på medarbetare eller kunder. För att ni ska känna er trygga är det bra om ni så ofta som möjligt kan få samtycke från personen innan ni publicerar inlägget. Utforma en blankett och ge till alla medarbetare för att få dokumenterat vilka som samtycker till att vara med på bild, i videoklipp eller i form av andra personuppgifter i era marknadsföringskanaler.
2. Rensa det gamla
Gamla bilder, videoklipp och andra personuppgifter omfattas också av GDPR. Ta bort bilder och annat material från tidigare inlägg där ni inte har samtycke från personen, alternativt begär in samtycke nu i efterhand.
3. Skapa en policy för sociala medier
Informera om er målsättning med sociala medier, hur ni kommunicerar, hur ni behandlar bilder och så vidare. Lägg in policyn på era sociala medier-kanaler och på er hemsida – transparens är viktigt!
4. Läs in dig
Det är viktigt att tänka på att lagen ännu inte trätt i kraft. Idag gör juristerna kvalificerade gissningar, men hur lagen kommer att tillämpas får framtiden avgöra. Håll utkik på datainspektionens hemsida för att se när nya riktlinjer publiceras. Det finns även ett flertal poddar som ger information om GDPR.