Digitala trender 2021

Publicerad: måndag 21 dec 2020

Som nämnt av så många innan, har 2020 minst sagt vara ett speciellt år för oss alla och flera företag har drabbats hårt. Branscherna har varit tvungna att tänka utanför normerna och året har helt klart satt sitt spår i hur vi säljer och marknadsför produkter. Men kommer det gå tillbaka till det “normala” efter att pandemin är över? 

Många företag ser nu över sina strategier för att hänga med i förändringarna. Vi kommer idag lyfta 4 digitala trender för år 2021 som kan vara bra att se över när planerna läggs för det kommande årets strategi. Häng med! 


Fortsatt växande e-handel

Att e-handeln växer och är fortsatt viktig under 2021 kanske inte ger någon en chock men den faktiska vikten av det kanske inte har slagit dig riktigt än. NASDAQ antar att hela 95% av alla köp år 2040 kommer att vara onlineköp. Det här verkar inte alltför orimligt, e-handeln växer med en enastående fart. Den globala B2C e-handeln har ökat från 1,3 tr USD till 3,5tr USD mellan år 2014 och 2019 och tillväxten saktar inte ner. År 2023 förväntas omsättningen nå hela 6,5tr USD. 

 

Sociala medier som handelsplattform. 

Det är en del av den totala e-handeln men en som förtjänas att tas upp separat. I takt med att vi spenderar mer tid på sociala medier så växer också den sociala shoppingen. Har du  någonsin sett en produkt i ett inlägg och undrat var du kan köpa den? Social shopping löser det problemet direkt i ditt flöde. Att använda sig av shopping via sociala medier skapar en roligare process för konsumenterna och det hjälper även till att ytterligare illustrera hur er produkt kan användas eller se ut.

 

Behåll kontakten

I tider där vi blir allt mer digitaliserade är det viktigt att hålla kvar kontakten med kunderna, det är lätt att tappa det mer personliga och mänskliga när allt går över till det digitala. Som alltid är det viktigt att hålla en bra relation med sina kunder och vara välkomnande för potentiella kunder. Att ha den där kontakten med ett företag kan vara den avgörande faktorn i många köp när konsumenten står i valet mellan er eller en konkurrent. Det kan framförallt vara extra viktigt i tider som dessa när relationer anses vara viktigare än tidigare. 

En bra relation kan inte bara skapa en mer personlig relation som gör kunden trygg, men den kan också förhindra att kunderna sprider dåligt rykte om de blir missnöjda. En missnöjd kund som har en bra relation med företaget tenderar att istället ta upp det själv med företaget, vilket ger oss en chans att lösa problemet och skapa en nöjd och lojal kund.

 


 

Videomarknadsföring

Videoformatet för marknadsföring och sociala medier är inget nytt, men mängden av användare som föredrar video och mängden kreatörer som skapar innehållet har aldrig varit så här stort. Appar och funktioner som Youtube, TikTok, Instagram Reels, Facebook Watch och Snapchat Spotlight lägger fokus på video som primärt innehåll. Användandet saktar inte heller ner. Appen TikTok laddades ner hela 315 miljoner gånger under endast första kvartalet 2020 och användes i genomsnitt ca 8 gånger dagligen av olika användare. Plattformen för video kreatörer är enorm och möjligheten att använda sig av de är stora. 

Har du några frågor eller funderingar om digitala trender inför 2021?         

Välkommen att ta kontakt med vår redaktör Valentina så hjälper hon dig vidare!

 

Valentina Iskandar Sallo
073-512 83 52
Valentina@hldesign.se

Fyll i dina uppgifter så kontaktar Valentina dig!

Nyfiken på hur vi kan göra er mer framgångsrika?

Prata webb med oss