Det är inte en självklarhet för alla att engagera hela personalen i företagets sociala medier. Vi lyfter vikten av att engagera hela personalen i arbetet av att hålla era sociala medier uppdaterade och hur ni skapar ett större engagemang hos era kunder.
Word of Mouth
Word of mouth är ett av de mest effektiva verktygen som företag kan använda sig av. Vi människor har en tendens att lita på vad andra människor säger till oss om upplevelser och åsikter om saker och ting. Det är en enkel och effektiv typ av marknadsföring som ofta skapar kundnöjdhet och sprids vidare till andra potentiella kunder som i sin tur kontaktar företaget. Genom att fler pratar om produkten eller sprider infomation om verksamheten ökar medvetenheten om att verksamheten finns, vilka produkter eller tjänster som erbjuds och vad både medarbetare och kunder tycker om det. Det är därför viktigt att ni som företagare inser vikten av att jobba med engagemanget bland era anställda genom att uppmana dem om att vara uppkopplade och engagerade i just era sociala medier.
Åsikter är viktigt för kunden
Att läsa omdömen på Google och leta efter tips och svar på sociala medier innan köp av produkt eller tjänst är inte ett ovanligt agerande från varken kund eller potentiell kund. Det är med andra ord ett naturligt kundbeteende som företagare bör fokusera att lägga vikt på. Ditt företag eller varumärke bör vara en del av dialogen för att kunna påverka kundens köpbeslut.
Det är lätt att ni som företagare glömmer att sprida er verksamhet på bästa sätt när all fokus ligger på era kunder. Om ni inser vikten av uppkoppling på sociala medier kommer ni att märka att era kunder och potentiella kunder kommer att uppleva en större kundnöjdhet i bland annat kommunikation, kampanjer, pågående projekt eller intervjuer och god kundservice där ni direkt på plats kan besvara meddelanden.
Hur vet vi vart våra kunder finns och i vilka kanaler de söker information?
I artikeln om att välja rätt kanaler kan du läsa mer om vilka kanaler ditt företag bör vara uppkopplad på för att nå ut till kunderna i din målgrupp. Ingen känner din verksamhet bättre än du själv och därför bör du satsa på att synas på de sociala nätverken som passar just din verksamhet.
LÄS GÄRNA:
Att ta hjälp av sociala medier eller inte