Efter 18 år har nu namnet Google Adwords bytts ut till Google Ads. Sedan Adwords lansering år 2000 har tjänsten utvecklats väldigt mycket, idag går det att annonsera på många fler plattformar, Youtube är ett exempel. Bytet av namnet och logotypen gick igenom 24 juli.
Tjänsten stödjer många olika typer av annonseringsformat, det gäller display, shopping, text, annonsering i appar, Sök, Gmail, Youtube och Google Maps. Förändringen känns naturlig, då Adwords mest förknippades med textannonsering, men nu är så mycket mer.
Den 24 juli genomfördes bytet av namnet och logotypen, som nu går att se i produktgränssnittet, på fakturor och på andra ställen. Webbadressen har ändrats från adwords.google.se till ads.google.com. Utöver det, är det inga större förändringar för dig som användare. Du kan fortsätta använda tjänsten som vanligt. Navigering, dina kampanjer och rapporter kommer inte påverkas av förändringen.
Bild: Google.se
En annan liten förändring som gjorts är att Google har valt att fokusera på småföretag, genom att använda ”Smart Campaigns”. Det ska bli lättare för marknadsförare att snabbare designa och starta annonseringskampanjer, och det ska bli enklare att rikta dem mot vissa marknader, jämfört med de vanliga AdWords-kampanjerna.