Vi presenterar Mattias Söderberg som anslöt till HL Design under våren 2022. Här berättar han om varför digital marknadsföring inte är en Volvo 240 och om att hjälpa kunder att växa.
Hallå Mattias!
Vill du berätta lite kort om vad du jobbar med på HL Design?
Jag hjälper våra kunder att växa - mer specifikt att synas på Google och andra plattformar. Vi vill att våra kunder ska synas och väljas före konkurrenterna. En del av min roll är att utveckla vårt eget erbjudande genom att hänga med i vad som händer på olika plattformar, så vi är uppdaterade kring hur sökmotorerna fungerar, vilken annonsering som funkar bäst och inte minst hålla koll på lagar och regler för digital marknadsföring. Nyligen har jag hjälpt många kunder att implementera bättre mot Google Analytics 4. Digital marknadsföring är ingen Volvo 240 som funkar av sig själv i 15 år utan det behöver ständig tillsyn.
Vad hjälper du HL:s kunder med med?
Kort sagt att förstå digital marknadsföring och dess möjligheter. Vi hjälper våra kunder att bli effektivare med sin marknadsföringsbudget; vi visar hur vi kan jobba tillsammans, hur det funkar och hur de kan synas, för många vet inte det. En stor styrka med HL Design är att vi är en byrå med en egen en e-handelsplattform och ett rutinerat utvecklingsteam; vi har den digitala kompetensen att väva ihop de funktioner som krävs. Det kan handla om att skapa produkt-feeder, skapa en bättre användarupplevelse eller att bygga in SEO i plattformen. Vi kan samla alla delar in-house vilket ger en snabbhet och enkelhet till nytta för kunden. Om kunden behöver något specifikt, då har vi en utvecklare bara några meter bort.
Vad är roligast med att jobba på HL Design?
Det är kul att jobba med fantastiska kollegor och kunder. HL Design har hög ambitionsnivå och det är inspirerande att jobba med kunder som delar det och vill vara bäst på de gör.
Vad är det bästa med jobbet som Digital Marketing Manager?
Här får jag jobba med många olika branscher och jobba hands on. Det är en bra blandning mellan strategi och konkret produktion med både nyskapande och löpande förbättringar. Det är positivt att man har möjlighet att vara med i flera delar av kundens projekt som även involverar design och funktionalitet. Många kunder är väldigt duktiga på de gör, men vi kan tillföra mer erfarenhet och specifik kunskap som sparar tid och ger mätbara resultat. För många kunder är det omöjligt att hålla koll på allt detta själva.
Vad har du jobbat med den senaste tiden?
Mitt team har bland annat hjälpt en B2B-kund att marknadsföra sig i på en ny marknad med hjälp av Google Ads. Det har gått jättebra och över förväntan. Det har gått från 0 till att bli den största trafikkällan. De har gjort en omställning från en traditionell analog approach med mässor och tryckt annonsering och med hjälp av research och sökordsanalys kartlagt hur branschen och konkurrensen ser ut i UK. Rent språkligt hade vi stor nytta av digitala verktyg som ger tydliga indikationer på vad vilka CTA:er och sökord som ger kunden önskad ROAS (Return On Ad Spend). Efter lanseringen har vi sedan löpande förbättrat och förfinat kampanjerna, bland annat genom negativa sökord.
Vad gör du när du inte är på jobbet?
Jag jobbar jämt. Nej, men skämt åsido, jag spelar och skriver musik, går på konserter, umgås med familj och vänner och renoverar vårt hus. Jag och min flickvän går ofta ut och käkar på restaurang. Jag älskar att resa och testa nya restauranger i Sverige och världen. Danmark är en favorit, men senast var jag i Marocko som har en oerhört spännande matkultur.