Har du sett att det nu dyker upp pristaggar i inlägg från företag och i annonser på instagram? Det beror på att Instagram har lanserat sin funktion Shopping i Norden.
Funktionen har testats i USA sedan 2016 och släpptes alldeles nyligen i Norden efter att ha funnits i bland annat Frankrike, Storbritannien, Brasilien, Kanada och Tyskland sedan i mars 2018.
Instagram har länge fungerat som ett skyltfönster för produkter, där företagen kunnat inspirera sina kunder. Konsumenten har dock själv varit tvungen att söka upp produkten i en annan kanal för att kunna genomföra köpet. Den nya tjänsten förenklar köpprocessen. Företagen kan lägga in prislappar på produkter i de inlägg som dyker upp i konsumenternas nyhetsflöde. Om kunden sedan klickar på prislappen kommer ytterligare produktinformation samt en köpknapp upp.
– Tidigare har Instagram fungerat som ett skyltfönster för kedjans e-handel. Nu kan kunderna köpa produkterna direkt i skyltfönstret, säger Johnas Liljegren, industry manager inom retail för Facebook, till Market.