Instagramstatistik direkt i appen!

Publicerad: torsdag 14 mar 2019 valentina iskandar

Är du också en utav många företagare som gör misstaget att varken analysera eller mäta din statistik på dina sociala medier? Tror du att antalet gilla-markeringar är det enda som räknas och betyder något? Eller har du kanske inte tänkt på att du kan mäta din statistik på andra sätt? Då har du kommit alldeles rätt.

I det här blogginlägget kommer du att få en överblick av hur du smartast kan och ska använda din statistik för ditt konto på Instagram!

Vart hittar du statistiken och vad betyder den?

En viktig startpunkt när det kommer till att få din verksamhet att växa är att kunna förstå mätningen av din statistik. Vilken statistik är då den mest relevanta för just dig och din verksamhet? För att kunna mäta statistiken av ditt flöde behöver du först ha gjort om din Instagram-profil till ett företagskonto. Genom att ha ett företagskonto på Instagram underlättar du för dig själv att kunna utvärdera det resultat som du får utav ditt flöde.

Börja med att granska det antalet personer som du har nått ut till och som i sin tur har eller inte har interagerat i ditt inlägg. Statistiken av det engagemang som du kan se utifrån ditt flöde är räknat på antalet gilla-markeringar och kommentarer som dina inlägg får. Instagram räknar dock inte engagemanget åt dig men du kan själv gå in och se det i din app!

 

Hitta statistiken

Gå först in på profilsidan och tryck på hamburgermenyn , de tre strecken uppe till höger. Har du redan ett företagskonto kommer du att se att det står Statistik högst upp. Väl inne under fliken är statistiken uppdelad i tre områden: Aktivitet, Innehåll och Målgrupp.  

 

#1 Aktivitet

Aktivitet förklarar för dig hur engagemanget sett ut, antalet interaktioner och profilbesök som ditt företagskonto har haft den senaste perioden. Du kan även se hur många konton som har nåtts av ditt innehåll. Eftersom att antalet interaktioner är uppdelat efter dagar är det vanligaste att du märker hur interaktionen kan öka de dagar som du publicerat ett inlägg.

Skrollar du ner under Aktivitet hittar du rubriken Upptäck. Här kan du se räckvidden samt exponeringen av ditt innehåll. Räckvidden visar dig det unika antalet konton som har nåtts under den senaste tidsperioden medans exponeringar visar dig antalet gånger som ditt inlägg har visats.

 

#2 Innehåll

Går du vidare till fliken Innehåll får du en översiktlig bild av hur aktiv du har varit i ditt flöde, alltså hur många inlägg som du har publicerat, hur många kampanjer du har skapat och hur många Instagram Stories som du har delat. Klickar du på ”Visa alla” under Inlägg, Händelser eller Kampanjer kommer du vidare till sidor där du kan se allt du har publicerat och hur det har gått för respektive inlägg, händelse eller kampanj. Beroende på vad det är som du mäter kommer inläggen hamna i en specifik ordning, exempelvis gillamarkeringar – de inlägg som har flest gilla-markeringar befinner sig i toppen.

OBS: Detta behöver inte betyda att just dessa inlägg är de som genererar flest leads till din webbplats!  

 

#3 Målgrupp

Här har du statistik över det demografiska och geografiska områdena som dina följare befinner sig i: Vilken stad de bor i, vilket kön och vilken ålder de har. Längst ner under denna flik finns det en underrubrik där det står Följare. Här kan du mäta den genomsnittliga tiden som dina följare är inloggade på Instagram både utifrån antal timmar och antal dagar.

 

Nedan ser du hur du själv kan hitta en översikt av statistiken för ditt företagskonto:  

 

 

Hur går du vidare med den här informationen?

Som vi nämnde tidigare handlar räckvidd om det unika antalet konton som har nåtts av dina inlägg, samtidigt som exponeringar är antalet gånger som ditt inlägg har visats. Den allra viktigaste mätningen som du bör ta vara på och använda dig av är räckvidden. Med hjälp av den kan du ta reda på om du når ut till grupper som befinner sig utanför dina redan existerande följare. Du kan med hjälp av de verktygen som vi nämnt ovan mäta din statistik dagligen eller också veckovis.

Hur många gilla-markeringar ett inlägg på sociala medier kan få ger egentligen inte så mycket information om det går bra för ditt företagskonto och verksamhet eller inte. Vi uppmanar dig därför att istället titta på faktorer som vilka följare du har, vart dem befinner sig, om de engagerar sig i dina inlägg och hur stor spridning som dina inlägg har. Det här kommer att hjälpa dig i din analysera av vad det är du redan gör bra eller mindre bra samt vad och hur du kan göra bättre!

 

Lycka till!

 

Läs mer om hur och varför du ska använda sociala medier!

Varför ni inte ska underskatta Instagram Stories

Instagram - kommunicera genom bilder

Så får du fler likes på dina sociala medier

6 orsaker till att företag förlorar följare på sociala medier

Nyfiken på hur vi kan göra er mer framgångsrika?

Prata webb med oss