Känner du dig redo att ge dig in i världen av sociala medier för att marknadsföra ditt företag och bygga upp en kundrelation? Här får du en checklista med kom igång-tips.
Inför
- Vilken eller vilka kanaler ska du välja? Har ditt företag redan konton/sidor?
- I vilket syfte ska ni finnas på sociala medier? Vad har ni för mål med närvaron? - ange gärna några mätbara mål.
- Vilka risker och möjligheter finns med er närvaro i sociala medier?
Exempel - Om du anar att ni kan få mycket kritik från kunder gäller det att ha tänkt igenom hur ni ska hantera det och vända det till något positivt. - Har era konkurrenter konton på sociala medier? Vad lägger de ut och hur aktiva är de?
- Vilken är er målgrupp och hur använder de sociala medier? Vilka kanaler använder de och vilken tonalitet och typ av inlägg kan de tänkas uppskatta?
- Om ni ska ha flera olika kanaler i sociala medier, hur planerar ni att samordna dem?
- Vilka aktiviteter, kampanjer, andra kanaler och strategier ska kopplas samman med innehållet i era sociala medier?
Operativt arbete
- Vem ska administrera kontot och göra inlägg?
- Hur ofta ska ni uppdatera? Det är bra att upprätta ett schema med planerade inlägg.
- Hur bemöter vi kommentarer och eventuella meddelanden?
- Behöver ni upprätta en policy eller riktlinje för hur ni ska hantera sociala medier?
- Inlägg med bilder har större effekt än inlägg utan bild, vem tar kort?
- Hur mäter vi våra mål och hur ofta ska vi göra det?