"HL Design har de resurser & kompetens vi efterfrågar" - Anja Schauerte

Publicerad: torsdag 24 okt 2019 valentina iskandar

Träffa Anja Schauerte, marknadskommunikatör hos Fogmaker International AB i Växjö, Norremark. Häng med oss i intervjun med henne där hon berättar allt ifrån hur hon jobbar med webben, partners och den digitala marknadsföringen idag!


 

Vad är Fogmaker International AB för företag?

Fogmaker International AB tillverkar släcksystem med vattendimma under högtryck, till motorutrymmen, med andra ord alla typer av fordon. Det kan vara allt från fritidsbåtar till stora dumprar, eller lastbilar, maskiner på flygplatsen med mera.

 

Vad är din huvudsakliga arbetsroll? 

Jag jobbar som marknadskommunikatör för Fogmaker där min huvudsakliga roll är marknadsföring B2B, det digitala och skriftliga, för hela Fogmaker International AB. Jag jobbar mycket med dialogen med och mellan våra partners runt om i världen genom att supporta dem med all typ av marknadsmaterial. Den här funktionen fanns inte alls för två år sedan.

En stor del av min tjänst innefattar mässplanering, bland annat uppstart, genomförande, utvärdering, uppföljning med mera. Vi har hittills haft 15 stycken mässor bara det här året, 2019. Det inkluderas mycket för- och efterarbete vid sådana här tillfällen där jag tar fram koncepten själv. Under de riktigt stora marknadsmässorna har vi större monterdesigners som vi jobbar med. Det tar med andra ord väldigt mycket tid. Sen är det alltid det dagliga arbetet där jag jobbar med sociala medier såklart.

 

Hur jobbar ni med webben idag?

Just nu jobbar vi med bland annat en helt ny kommunikationsplattform och en grafisk profil som vi ska nå ut med till alla våra partners runt om i världen där vi styr upp, skapar ordning och reda för att Fogmaker International enbart ska kommuniceras via oss som huvudkontor. Syftet är att våra partners ska ha möjlighet att marknadsföra Fogmaker i ett annat varumärke som exempelvis Certified partner by Fogmaker

 

Är det något som ingår i publiceringsverktyget WM3?

Nej, detta är ju ett tryckt kompendium. Men det vi håller på med tillsammans med HL Design är att vi bygger upp en del i WM3 som ska vara inloggningsbar för våra partners. Här ska vi bygga upp ett verktyg som ska fungera som självhjälp för dem där de ska kunna ladda ner loggan, ta del av vår grafiska profil, ha tillgång till en bildbank och formulär som kan behövas i deras arbete med mera. 

I och med att vi växer blir våra partners fler, därför måste vi ha ett mer strukturerat arbetssätt där dem tydligt talar om vad de behöver. Det måste vara tydligt för kunden vem det är som kommer till dem, om det är Fogmaker International eller om det är våra samarbetspartners. Det är en utmaning att jobba internationellt men det är samtidigt jätteroligt.

Sen tycker jag att webbplatsen vi har i dag är stilren och går helt i linje med vår grafiska profil och det känns som Fogmaker. Den sticker ut lite extra om jag får jämföra med våra konkurrenter, jag tycker vi känns mer moderna. Bara för att vi gör släcksystem behöver det inte betyda att man inte kan göra något snyggt med sin webbplats. Jag menar, det går ju att göra något jättesnyggt av det! 

 

Hur viktigt tycker du det är att synas digitalt? 

Oerhört viktigt skulle jag säga. Jag känner ju att vi gör en förflyttning mer och mer från det tryckta till det digitala.

Vi har ju riktigt spännande grejer i WM3 som vi jobbar med idag som projektet där vi bygger upp en kunddatabas vilket vi inte har haft tidigare. Just det här med att kunna strukturera upp och tydliggöra våra partners på en karta, vilka segment de jobbar inom. Det är så bra. Det blir enklare att söka och skriva ut listor vilket vi inte kunnat göra innan. 

Vi håller även på med ett installationsregister, Best practice, som vi ska kunna dela över hela världen. Sen håller vi ju på med ett utbildningssystem, det här är jätteroligt tycker jag!

 

Hur ser din historia ut med HL Design?

För mig var det så självklart att välja HL Design som webbleverantör då jag jobbat så länge tillsammans med er. När jag ser allt som ni har gjort och fixat, exempelvis för min tidigare arbetsgivare. Det är ingen lätt kund, det är stora och tunga system som måste fungera. Jag trodde inte för 10 år sedan att WM3 skulle bli så här stort. Nu sväller det ju bara och då börjar jag inse att “Oj, nu har vi detta behovet och detta och detta”.

Det jag gillar är att jag kan ha en tanke eller idé, sen förfinas den alltid hos er.

 

Upplever du att ni har några utmaningar som ni står inför vad gäller det digitala arbetet?

Ja, någonstans handlar det om att förändra människors beteende från hur man har jobbat tidigare. Är man inte van vid att rapportera sitt arbete i en digital plattform blir det självklart ett nytt moment att ta sig an. Jag upplever samtidigt att det alltid finns en ovilja hos vissa människor som är vana på att gära på ett visst sätt och alltid vill fortsätta på samma spår. Tanken är att det här ska vara så självklart för vem som helst, sen är det ju upp till oss att vi i vår kommunikationsplan kommunicerar ut det väldigt tydligt, steg för steg, hur det går till och vad syftet med det är.

 

Har du något tips du kan dela med dig av vad gäller WM3 som du har upptäckt kan vara bra för den som är ny i verktyget? 

Jag tycker att WM3 var så himla smidigt om jag jämför med andra administrativa verktyg när jag började jobba i det. Det gick så fort att lära sig. Jag skulle kunna säga att man som ny kan jobba med de enklaste uppdateringarna. Ska man bygga upp nya sidor behövs det kunskap, men man lär sig fort. WM3 kan vara det enklaste verktyget jag jobbat med. 

På min tidigare arbetsplats använda jag WM3 och jag visste vad som skulle fungera perfekt för Fogmaker.

HL och WM3 har de resurser och den kompetens som vi efterfrågar. HL Design är nytänkande, ger fantastisk support och är inlyssnande. 

Vad härligt att höra, tack så mycket Anja! 

 

Går ni i tankarna om att skaffa en ny webbplats? Tveka inte att kontakta oss för mer information och en offert!

Nyfiken på hur vi kan göra er mer framgångsrika?

Prata webb med oss