Har du någon gång funderat på om det finns en speciell tid du ska posta inlägg på Instagram? För att få fram svaret måste du först göra research, lära känna din målgrupp och testa dig fram. Instagrams algoritm kräver att du har väldigt bra koll på din målgrupp.
Instagrams algoritm
Många gånger kan det kännas svårt att nå ut på Instagram. För ett tag sedan ändrades Instagrams algoritm, från att de som uppdaterade mest fick bäst exponering, till att relevans och engagemang blev allt viktigare. Inga inlägg tas bort i flödet, men det som kommer upp är det Instagram tror att användaren vill se.
Det finns ingen speciell tid eller dag som fungerar för alla företag. Det går inte att säga att lördag klockan 10.00 är den bästa tiden, det kanske funkar för några företag, men långt ifrån alla. Du måste lära känna målgruppen och tänka som att du är en av dem. Alla företag är olika och har olika målgrupper.
Demografi och tidszon
Frågor du kan börja fundera på är "kollar mina följare Instagram just nu?" och "vart befinner de sig?". Är det personer som arbetar 8.00 - 17.00 som skrollar genom Instagram påväg hem, klockan 17.10? Eller ungdomar som skrollar igenom flödet på morgonen innan skolan eller sent på kvällen, innan de ska sova? Vill du nå den träningsgalna målgruppen som är ute tidigt på promenad, lördag morgon klockan 8.00 ? Du förstår nog vart vi vill komma. Börja med att analysera din målgrupp/målgrupper och när du tror att det är lättast att nå dem, det kan självklart finnas flera tider som fungerar.
En annan sak du måste tänka på är tidszoner. Om du har ett företag i Sverige som vill nå ut till en stor del av målgruppen i Australien, måste du tänka på det innan inlägget postas.
Månadstestet
Du kan göra ett test under 30 dagar och testa att posta på olika tider, för att sedan se vad som fungerade bäst. Kolla på dessa inlägg och tidigare inlägg där du fått mycket engagemang, analysera sedan målgruppens beteende och fortsätt testa dig fram. Det finns som sagt inget givet svar, du lär dig bäst genom att testa, ta reda på vad som fungerar och inte fungerar. Du kan även kolla in dina konkurrenter som delar målgrupp, när postar de och och får mycket engagemang?
För att lyckas med Instagrams algoritm måste du alltså se till att engagera användarna då de är aktiva på Instagram. Om du hittar rätt tid och lyckas få dem engagerade direkt, känner Instagram av att ditt innehåll är bra och ser till att det blir synligt bland fler.
Statistik
Instagram har sitt egna verktyg "statistik", funktionen ger basic information om användarna. Du kan bland annat se räckvidd och exponering, vart användarna befinner sig geografiskt, vilka åldrar de främst är i, om det är flest män eller kvinnor som besöker sidan, och vilka dagar i veckan följarna är mest aktiva.
För att sammanfatta det kort måste du hitta den bästa tiden för ditt företag, posta när din målgrupp är aktiv. Det är då du lyckas!
Vi hjälper dig gärna med Instagram, hör av dig så tar vi ett snack över en kopp kaffe! Missa heller inte inlägget "så lyckas ditt företag med hashtags på Instagram".