Det sker 50 miljoner googlingar i Sverige varje dag. Det är ett snabbt och effektivt sätt för kunder att hitta vad de letar efter och kräver ingen större kunskap hos användaren. Google Adwords är ett smidigt och lönsamt sätt för dig som företagare att annonsera eftersom du betalar per klick och själv sätter budgeten. Nu ska vi titta närmare på hur du strukturerar en Adwords-kampanj!
Det som är så bra med Adwords är att det passar alla företag som vill få ökad trafik till hemsidan och förbättra sin försäljning. Du anpassar dina annonser så att de når din målgrupp och bestämmer själv hur mycket det får kosta.
Kampanj
När du skapat ett företagskonto i Adwords kan du starta din första kampanj. Kampanjen är som ett paraply över flera annonsgrupper och annonser. Inställningarna du gör här gäller för alla annonser i kampanjen och låter dig styra var och när dina annonser visas och hur mycket du vill spendera varje dag eller på varje klick. Du kan skapa så många kampanjer du vill så se till att dela upp dem på ett bra sätt, exempelvis efter olika produktgrupper eller varumärken.
Sökord
Det viktigaste för att lyckas med din Adwordskampanj är att hitta relevanta sökord för dina produkter. Att orden även återfinns på sidan du länkar till ökar också dina resultat. Du kan ange sökord med bred matchning, sökfras eller exakt matchning. Den breda matchningen kommer visa din annons vid fler sökningar, men med den exakta matchningen är sannolikheten att de faktiskt är intresserade av just din produkt större.
Negativa sökord
Du kan också ange sökord du inte vill synas på, så kallade negativa sökord. På så vis minskar du risken för att din annons visas vid sökningar som inte är relevanta för din försäljning.
Annonsgrupp
För att skapa mer relevanta annonser och nå personer som är intresserade av en specifik gren inom sängkläder skapar vi olika annonsgrupper. Sen sorterar vi in våra sökord i den annonsgrupp där de är mest passande.
Annonser
Du bör skapa ett antal olika annonser per annonsgrupp, gärna 3-5 st och välja alternativer där Google visar den annonsen som får bäst resultat. När du skapar dina annonser ska du tänka på att använda relevanta sökord så tidigt som möjligt i din rubrik. Skriv en kort (!) säljande text med ett CTA-budskap för att få läsaren att klicka på din annons. Se till att du har länkat annonsen till en relevant landningssida, inte till din startsida.