Tiden flyger fram och snart är det dags för Black Friday! Är ni rätt förberedda med er e-handel? Låt oss på HL Design hjälpa er att optimera era möjligheter till maximal försäljning under höstens största shoppingvecka!
Vi hjälper dig att sätta ihop en presentkollektion eller en presentguide
Om du har en webbutik kan vi enkelt skapa en produkttagg och sedan lägga till den taggen i de produkter som du vill ha i den samlingen. Vi hjälper dig även att skapa en guide genom att skriva ett inlägg där vi lyfter produkter som ni kan rekommendera till någon som kan köpa detta i present till sin nära eller kära.
Idag kan du skapa försäljning via din e-handel på mer än bara ett sätt. Presentguiden exempelvis, är ett smart sätt att driva din försäljning på. Har du en blogg och vill driva in trafik till din webbplats med ett intressant inlägg där du flikar in med lite produkter här och där, är det här en bra tillfälle att utnyttja under Black Friday. Presentguiden kan vara något i stil med “X bästa gåvor för din partner” eller “X bästa gåvor för en hantverkare”.
Skapa en målsida som är specifik för både Black Friday-erbjudanden och som är aktiv under hela året
Idag tenderar konsumenter att söka efter erbjudanden och kampanjer under veckan som leder mot Black Friday. Med den här anledningen är det bra att ha en målsida som är tillägnad för just Black Friday året runt. På så sätt får du en bättre SEO-ranking eftersom sidan kommer att vara tillgänglig hela tiden, inte bara under en viss period under året. Det här hjälper dig att synas i sökningar på Google innan, under och efter Black Friday. Om du skapar en målsida enbart för denna dag varje år kommer du inte att rankas i toppresultaten, eftersom sidan kommer att vara helt ny.
Vad är en målsida?
En målsida används främst inom marknadsföring för att marknadsföra dina erbjudanden, produkter och kampanjer. Syftet med en målsida är att du enbart lyfter det som är huvudsaken i erbjudandet och undviker andra distraktioner. Detta innebär att navigering eller andra saker som skulle dra besökarnas uppmärksamhet bort från fokuspunkten undviks.
När en person landar på din målsida vet du att hen är intresserade av dina erbjudanden. Är sidan aktiv året runt kan du med hjälp av detta skapa din e-postlista. För att krydda till det lite på sajten kan du lägga till en prenumerationsknapp där besökaren kan välja att skriva in sin e-postadress för att bli meddelad om alla dina erbjudanden och rabatter. Det är viktigt att sidans funktioner är responsiva och anpassade till alla enheter som besökaren kommer ifrån.
Behöver du en rabattkupong eller en kod för både fysiskt och digitalt bruk?
Det här är bland det enklaste vi nämner idag och tar även minst tid att skapa. Vi hjälper dig att skapa upp en prisrabatt till dina kunder som handlar fysiskt i butik och via din webbshop. Du behöver inte skriva ut kupongerna, utan enbart göra kupongen via e-postutskick och sms. På detta sätt kan personen som vill köpa plaggen i fysisk butik komma in och visa upp koden i mobilen. Har du en webbshop kan du kombinera erbjudandet genom att låta konsumenten själv välja varifrån hen vill köpa sin produkt.
Vi på HL Design kan hjälpa dig att skapa upp koder eller rabattkuponger. Kontakta oss för att komma igång!
Marknadsför dina erbjudanden både på din webbplats och på flera digitala kanaler
Värt att lyfta är att det bara är 50% av återförsäljarna som använder sina webbplatser för att marknadsföra sina Black Friday-erbjudanden. Det är just här din möjlighet finns. Genom att marknadsför dina kampanjer kan du se till att du leder in trafik till en specifik målsida. Det är viktigt att inte glömma bort andra kanaler, som Google Ads eller sociala medier, som i detta syfte används för att skapa kampanjer som i sin tur leder till att du kan nå ut till en ännu bredare målgrupp.
Skapa nyhetsbrev med dina erbjudanden och kampanjer
Den här går ut till både Black Friday och Cyber Monday, eftersom du kan få mycket intäkter på det sättet. E-postmarknadsföring är fortfarande en av de bästa kanalerna för att marknadsföra dina erbjudanden. För att göra dina utskick mer effektiva kan du göra följande:
- Börja med att kategorisera upp dina användare då alla inte är likadana. Utgår från deras demografi, plats och vad dem har köpte från dig tidigare. Detta gör det lättare för dig att skapa en tonalitet i ditt brev mot den specifika målgruppen.
- Call to action: du kan skapa en CTA i din e-post så att läsaren kan spara datumet i sin kalender för att bli påminda om dina erbjudanden.
- Tänk på tiden när du skickar ut dina e-postmeddelanden.
- Din ämnesrad måste skapa tillräckligt med uppmärksamhet för att få mottagaren och att öppna upp ditt brev, därför är det viktigt att se till att skapa en bra ämnesrad. Men var transparent, lura inte in mottagaren i något som inte finns där.
Vill du veta mer eller ha hjälp av oss? Säkra dina kampanjer inför Black Friday och Cyber Monday redan idag för att nå ett framgångsrikt resultat.
Kontakta vår content creator Valentina för ett upplägg inför Black Friday:
Valentina Iskandar Sallo