Planera din marknadsföring inför julen

Publicerad: torsdag 1 nov 2018 johanna nilsson

Det är bara två månader kvar till jul och tiden går SNABBT! Har ni inte redan planerat för julens marknadsföring är det verkligen dags att ta tag i den. Här får du några tips på vad ni bör tänka på och vad ni kan göra i sociala medier. 

Vad är målet med marknadsföringen?

Fundera på vad ni har för mål med årets julförsäljning. Är det att slå försäljningsrekord, att nå en ny målgrupp eller att sälja mer av en specifik produkt? Det är viktigt att ni definierar tydliga mål och även sätter en väl avvägd budget beroende på de målen. 

Det är många företag och varumärken som vill synas inför jul så konkurrensen är stenhård. Genom att ha tydlig mål, en ordentlig budget och en gedigen planering ökar ni chanserna att nå igenom bruset. Det är också viktigt med planeringen för att ni ska kunna hålla en röd tråd i alla era kanaler utan att publicera exakt samma innehåll. 

Vilka produkter och priser?

Det är viktigt att ni bestämmer er för vilka produkter ni ska sälja till kampanjpris och marknadsföra vid olika tillfällen. Den 23 november är det Black Friday - hur ska ert erbjudande se ut då? Är det rabatt på hela sortimentet eller bara på vissa produkter? Hur stor rabatt kan ni erbjuda kunden? 

Sen är det Cyber Monday och sen är det jul - så fort går det. Era kunder har säkert redan börjat spana och planera sina julklappsinköp så ni måste komma igång direkt med marknadsföringen. Gör en lista med vilka produkter ni vill lyfta fram och vilka priser de ska ha. 

Det lackar mot jul - inspirera!

Nu när det blir kallare och mörkare börjar allt fler tänka på julen och på många sociala medier-konton ser vi redan bilder om juldekorationer och presenter. Se till att ni lyfter fram era produkter på ett inspirerande sätt! Berätta och visa hur kunderna kan använda dem i sitt hem, få dem att föreställa sig produkten hemma hos sig. 

Visa varför just er produkt är den perfekta julklappen eller varför kunden ska önska sig den i julklapp. Gör förslag på önskelistor i forma av moodboards så som bloggare gör. Se också till att ni fördelar ert innehåll under perioden fram till jul. En viss typ av produkter kanske ska marknadsföras innan Black Friday och andra efter. Många köper idag alla sina julklappar under Black Friday och det är viktigt att ha i åtanke. 

Gör färdigt så många inlägg som möjligt redan nu och schemalägg dem både på Facebook och Instagram så att ni är säkra på att fylla era kanaler under hela perioden. Då kan du också se hur ert flöde kommer se ut som helhet. 

Olika contentidéer

Julkalender

Ett grepp som många företag kör i december är julkalendern! Då har de erbjudande på en ny produkt varje dag. Vissa berättar vilka erbjudanden som kommer komma för att kunderna ska kunna planera sina inköp och veta vilket datum de ska handla, andra väljer att överraska och hålla erbjudandena hemliga.

Fördelen med att visa upp hela julkalendern med erbjudanden från början är att ni kan marknadsföra allt på samma gång. Ni undviker då också att kunden hinner gå till en konkurrent och köpa produkten där. Dela med er av dagens erbjudande i sociala medier, men gör även en grej av det på hemsidan. 

Juliga tips i filmformat

Beroende på vilken typ av tjänster eller produkter ni säljer kan ni ge era kunder olika tips på hur de kan använda dem. Korta filmklipp där ni visar era produkter eller tjänster in action är alltid att föredra framför att visa dem rakt upp och ner på en bild. Sätt produkten eller tjänsten i ett sammanhang som förmedlar en känsla för produkten och i förlängningen ett ha-begär. 

 

Vilken är er målgrupp? Om det är millenials får ni inte missa att läsa inlägget om hur ni når dem - läs "Millenials, den kritiska målgruppen - hur når du dem?"

Nyfiken på hur vi kan göra er mer framgångsrika?

Prata webb med oss