Att planera inför dina kampanjer är en viktig del men ibland upplevs det överdrivet att prata om just julen redan nu i september. Med tanke på det enorma digitala användandet är det faktiskt hög tid att börja planera er marknadsföring inför julen redan idag. Det här är extremt viktigt för dig som vill ligga steget före dina konkurrenter.
Under planeringen av årets viktigaste högtid finns det en del faktorer som kan avgöra effekten på din annonsering inför jul.
Det här året, 2020, har för nästan alla av oss varit ett speciellt år, vilket innebär en speciell jul för alla marknadsförare då Covid-19 medfört nya beteenden som resulterat i att den försäljningen som sker digitalt förväntas få otroligt stor betydelse för det här årets konsumtion inför julen. Enligt studier säger hela 59% av invånarna i Europa att de besöker eller också spenderar mindre tid i butiker jämfört med hur det var innan pandemin bröt ut, vilket självklart ha fått konsekvenser i alla kanaler.
Det som skett är att konsekvenserna från pandemin skapat nya beteenden hos konsumenter i alla åldrar. Både den yngre och den äldre generationen handlar numera online i en större utsträckning än innan pandemin.
Öka försäljningen genom en optimering av julens
Det är extra viktigt att nå ut till er målgrupp via rätt kanaler och annonsera detta vid rätt tillfälle, med hänsyn till det tillstånd som världens marknader befinner sig i idag. För de aktörer som agerar smart är möjligheten att optimera annonsvisningar stor. Visste du att julhandeln börjar redan i oktober trots att investeringarna i annonsering via företagen är som högst i slutet av november? Det är nämligen så att en stor del av julklapparna köps redan under hösten där en del till och med redan kommit igång i september-oktober.
Utan att det märks av börjar marknadsföringen inför julen direkt efter Black Friday, dock väntar de flesta till reorna under Black Friday och köper de mesta julklapparna då. Detta har blivit en stor utmaning för företagen som planerar att köra igång sina kampanjer direkt efter. Ett tips är att redan innan Black Friday kommit igång börja er marknadsföring inför julen, då gynnas ni till största sannolikhet i att säkra försäljningen tidigt och samtidigt behålla goda marginaler.
Något som utmärkt sig extra mycket under pandemins utbrott är den digitala försäljningen som ökat, främst via mobilen som fått en betydligt viktigare roll. Under konsumenternas letande efter inspiration, samt information, om olika produkter och tjänster använde 64% av den svenska befolkningen sina mobiler. Efter årets pandemiutbrott lär denna siffran öka extremt markant.
Här är det även viktigt att då tänka på det fenomen kring ”self-gifting” som i Sverige växt sig starkare. En stor del av den svenska befolkningen köper nämligen presenter till sig själva under jultiden, detta är ett perfekt tillfälle att ta vara på en ny trend och ett nytt beteende.
Vad är då viktigt för konsumenterna under julen?
Trenden med näthandeln via mobilen fortsätter, som vi tidigare nämnt, att växa sig starkt. Samtidigt ser vi att användningen, det senaste halvåret, av sociala medier via mobilen har skjutit i höjden. Här har Facebook sedan långt tillbaka satsat stort på att erbjuda mobilannonsering som är både anpassad efter personer som visat genuint intresse för en produkt och dessutom olika delar av köpresan. Priset är ofta den avgörande faktorn för svenska konsumenter, därefter kommer leveranstiden samt den smidiga shoppingupplevelsen.
Många väntar in rean eller kanske bara ett erbjudande om de vet att det ska komma inom kort. Har du möjlighet att erbjuda attraktiva priser redan tidigt under hösten kan du med mindre investeringar skapa mycket försäljning. Allt handlar i slutändan om planering.
Allt handlar om planering.
Säkra dina kampanjer inför jul för ett framgångsrikt resultat
Förstår du effekten av vårt utvecklande konsumentbeteende underlättas ert arbete med att skapa en framgångsrik marknadsföring som ger fantastiska resultat. När vi fått en uppfattning om de behov som era potentiella kunder kan ha blir det enklare för oss att ta fram något som de lockas av redan i annonsering. Ett exempel kan vara om era kunder fokuserar på leveranstid, då svarar vi på deras frågor kring det redan i annonsen då vi vet att den är en viktig faktor för dem.
Vi på HL Design är redo att hjälpa er! - Är ni?
Kontakta vår Content Creator, Valentina, för ett kostnadsfritt uppstartsmöte så ser hon till att göra upp en plan anpassad efter just era och era kunders behov!