Så får du fler likes på dina sociala medier

Publicerad: torsdag 24 maj 2018 johanna nilsson

1. Skapa engagerande innehåll

För att locka följare till din dina sociala kanaler så behöver du rätt innehåll. Varför? För att dina besökare behöver en bra anledning att följa dig och hela tiden komma tillbaka. Det gör du bäst genom ett intressant innehåll. Vad som intresserar dina följare lär du dig genom att prova dig fram och hela tiden utvärdera.

2. Ge följarna något som är värt att komma tillbaka för

Du har antagligen sociala medier för att marknadsföra en produkt eller tjänst, och det är säkert så dina besökare har hittat ditt konto. Men ett flöde som bara består av annonser och produktbilder är inte särskilt intressant. Du vill hela tiden väcka nyfikenheten hos dina besökare så de kommer tillbaka, det kan du bland annat göra genom: 

  • Storytelling! Berätta om produkternas, tjänsternas och ditt företags historia.
  • Utbilda dina kunder. Kom med tips och fakta, dela med er av era erfarenheter. 
  • Omröstningar, tävlingar, ställ frågor till dina följare för att få dem engagerade. 
  • Våga bli personlig och dela med dig av vad som händer back-stage. Kanske ska ni ta fram nya produktbilder - gör ett inlägg om hur det går till. 

3. Använd bilder och videos

Idag är en bild eller video i princip ett måste för att nå ut i mediebruset. Dessutom kan det göra att du får 54% fler likes på ditt inlägg! 

4. Dela annat innehåll än ditt eget

Att bara marknadsföra ditt eget företag i dina sociala kanaler blir tråkigt och enformigt för dina besökare som kanske uppfattar er som egocentriska. Dela gärna andras innehåll som har koppling till ditt företag eller mervärde för dina besökare och kunder. Det kan vara länkar, tips, foton från följare som taggat ditt företag, blogginlägg eller nyheter.

5. #Hashtagga när du kan

Instagram älskar hashtags och har nyligen infört en funktion så att man kan följa hashtags och även lägga in dem i biografin. Undersökningar visar att 11 olika hashtags på ett inlägg är den magiska summan för att få störst effekt. Har ditt företag en egen hashtag ni använder för ert innehåll och som ni vill att era följare ska använda bör ni lägga in den i biografin. Det viktigaste när du jobbar med hashtags är att de är relevanta för ditt innehåll, företag och följare. På Facebook bör du däremot helt undvika att använda hashtags.

6. Lagom är bäst, men hellre mer än mindre

Det går faktiskt att publicera för mycket i sociala medier, vilket kan få en negativ effekt på dina följare som kan känna sig spammade. Algoritmerna som gör att innehållet i sociala medier idag inte är kronologiskt gör dock att du kan publicera ganska mycket innan det blir för mycket. Försök att posta en gång om dagen och i alla fall ett par gånger i veckan.

7. När är dina följare aktiva? Hitta dina optimala publiceringstider

Lär känna dina följare och när de är aktiva i sina kanaler. Rätt tid att publicera är såklart när de finns tillgängliga och mottagliga för dina budskap. När är de online och läser ditt innehåll? När får du flest likes och kommentarer på det du publicerar? Testa dig fram på olika dagar och tider. 

8. Visa besökarna att DU är engagerad och intresserad

Sociala medier handlar om interaktion - att ha en pågående dialog med sina följare. Om du vill att dina besökare ska vara engagerade och kommentera och gilla inlägg måste även du visa engagemang. Svara på kommentarer och meddelanden på samma sätt som om personen besökt ditt företag fysiskt, även om de är negativa. 

Det låter lätt, men kräver en hel del arbete. Med tipsen kommer du åtminstone igång och tänker i rätt banor när det riktiga arbetet som kräver en del tålamod tar vid. Lycka till!

 

Läs också våra inlägg om Facebook, Instagram och Linkedin.

Nyfiken på hur vi kan göra er mer framgångsrika?

Prata webb med oss