Har ni svårt att komma på idéer till era sociala medier och månadens innehållsplanering ekar tom? Samla ihop ett par kollegor och testa våra tips så är ni snart igång med grym brainstorming och nya idéer till flödet!
1. Gräv där du står!
För att få inspiriation och hitta idéer som fungerar bra eller dåligt för er målgrupp är det alltid en bra början att ta en titt på innehåll ni själva redan publicerat. Vad har fungerat riktigt bra? Vad var det som gjorde att just det innehållet fungerade? Går det att göra om det innehållet eller spinna vidare på det och publicera igen?
När ni tittar på ert eget innehåll kan ni också se vad som inte fått lika bra respons från era följare och kan undvika att skapa liknande material igen.
2. Ha koll på konkurrenterna
För att få inspiration och samtidigt hålla sig till rätt målgrupp kan ni kolla in vad era konkurrenter publicerar. Har de producerat spännande idéer på sistone som ni kan inspireras av? Att bara scrolla igenom konkurrenternas flöden brukar få igång diskussionen om vad ni kan göra som de inte gör eller vad ni kan göra bättre än dem!
3. Säsongsaktuellt
Är det någon högtid i antågande? Morsdag? Snart höstlov? Kanelbullens dag? Inom sociala medier är det en högtid varje dag! Vilket säsongsbetonat innehåll passar era sociala kanaler den här månaden?
Hur kan era följare använda era produkter i relation till säsongen eller högtiden? Eller hur firar ni på kontoret? Här finns det ALLTID något att hämta så låt inspirationen flöda!
4. Samla inspiration på hög!
Inspiration och kreativt flow kommer och går för alla, det är lika bra att vara medveten om det så att ni kan jobba förebyggande inför sådana perioder.
När ni är inne i ett riktigt flow - se till att skriva ner idéer, spara inspirationsbilder eller bra inlägg från konkurrenter. Spara allt i en mapp som ni kan öppna och inspireras av när flödet i sociala medier riskerar att eka tomt.
5. Våga fråga experterna
De som utan tvekan kommer veta vad som skulle fungera på era sociala medier är era kunder och följare. Våga fråga dem vad de vill se mer av eller veta om er verksamhet och era produkter. Mer lättillgängligt kan det inte bli och dessutom lär ni få höga engagemangssiffror på inlägget.
6. Häng med i nyheterna
Genom att hålla er uppdaterade på de senaste nyheterna, både inom er bransch och i samhället i stort kan ni hitta ingångar till nytt material. Vad är aktuellt för era följare just nu och hur kan ni koppla er produkt eller verksamhet till det? Hur påverkade den senaste lagändringen er verksamhet? Har det upptäckts fel på konkurrentens produkter som gör att ni kan behöva lyfta fram specifik information om er produkt?
7. Kör inspirationsintervaller
Ibland är de mest spontana idéerna de bästa och ibland inte. Men för att veta måste vi ha idéer att börja med och det kan vara svårt att få igång kreativtiteten. Den här övningen kan hjälpa!
Skriv upp ett tema så att alla i gruppen ser det. Sätt timern på 3-5 minuter och låt alla i gruppen skriva ner alla spontana associationer, idéer, vinklar och ord som dyker upp i huvudet.
Kör ett par varv på olika teman och gå sen igenom materialet tillsammans. Det finns säkert massor av guldkorn till idéer att jobba vidare på!
8. Tillåt alla idéer
Se till att ni har ett tillåtande idéklimat under er brainstorming! Inga idéer är dåliga innan ni verkligen funderat och gett dem en chans. För att alla ska våga bidra och säga vad de tänker på och tycker är det viktigt att inte såga någon annans idé direkt.
Börja med att bara bolla idéer. Även en dålig idé kan ju faktiskt vändas till något bra med lite bollning inom gruppen. Hjälp varandra att utveckla idéer vidare. På så vis får ni inte bara bra innehåll till era sociala medier utan också en bra arbetsmiljö där alla vågar komma till tals!
Nu hoppas vi att ni kör igång med brainstorming och får massor med idéer till era sociala medier. Känns det ändå motigt kan ni kontakta oss så hjälper vi er med en workshop eller idéer från vår synvinkel!
Missa inte inlägget om varför och hur ni ska planera arbetet med era sociala medier!