Så lyckas ditt företag med hashtags på Instagram

Publicerad: torsdag 16 aug 2018 ida sjöholm

#båtliv #bakverk #inredning #inredningsinspiration #älskarmat #klockor

Det är några exempel på hashtags som används på Instagram, och kan användas i marknadsföringssyfte. Hashtags är inte bara ord man kan använda för att det är kul, det finns flera fördelar. Används taggarna på rätt sätt kan företag bli mer synliga och få fler följare. Vill du veta hur? #hltipsar 

Först och främst vill vi nämna att Instagram nu har 1 miljard aktiva användare i månaden, och kanalen växer så det knakar. Visst vill man som företag synas där? 

Strategi och organisering 

När man är klar med inläggets text och ska lägga till hashtags i slutet, är det inte alltid så enkelt som man kan tro. Man måste vara strategisk för att få en bra effekt, fundera på vad som är bäst för företaget eller varumärket. Hashtags hjälper till att organisera och kategorisera innehåll på Instagram. Taggarna blir allt viktigare att använda för att nå ut med innehåll. De inlägg som har minst en hashtag har ungefär 13 % mer engagemang än inlägg utan. Genom att använda taggar blir det lättare för användare att hitta företags inlägg och konton. Vilket kan leda till att användarna besöker profilen eller webbplatsen. 

Två typer av Hashtags

Det finns två typer av hashtags på Instagram. Brand hashtags och Community hashtags. Brand hashtag är specifikt för företaget och kan bestå av företagsnamnet, kampanjnamn, ett produktnamn eller något helt annat kopplat till företaget. Att skapa en hashtag för en tävling är ett effektivt sätt att sprida sitt företag eller varumärke på. På Instagram är 70 % brand hashtags. Genom att använda sig av den typen av hashtag kan man enkelt samla allt innehåll som är kopplat till företaget eller varumärket. Ett tips är att uppmuntra följare att använda företagets hashtag, då samlas deras inlägg på ett och samma ställe. När de använder hashtagen kan även deras följare se detta, och på så sätt sprids det ännu mer. 

Den andra typen av hashtag är community hashtag. De är mer generella och behöver inte vara kopplade till företaget, ett exempel är #älskarbakning. En stor fördel med community hashtags är att man kan bli mer synlig på Instagram och få fler följare. Tänk alla 1 miljarder som använder Instagram, flertal av dem söker på olika community hashtags. Chansen finns att man syns i sökresultatet och exponeringen ökar, till en ny publik. 

Spana in konkurrenterna 

Vilka hashtags är vanliga i branschen? Spana in konkurrenterna för att kolla vilka taggar de använder. Gå in på deras senaste inlägg, hitta inspiration, testa, och se om det fungerar. Testa att söka på hashtags i sökfunktionen, klicka på "taggar" och sök på ett ord. När man kollar på inläggen som dyker upp i sökresultatet kan man även kolla in andra hashtags på samma inlägg, är det något företaget kan använda? Gör research!

Passande bilder

Det är viktigt att ha bra bilder till inläggen, utöver det bör man använda relevanta hashtags. Hashtags kan göra inlägg mer synliga, men det är inte säkert att inlägget lockar, oftast är det bilden som fångar användaren. Därför är det viktigt att få till en bra balans mellan bild, text och hashtags. 

Glöm inte bort att det går att göra hashtags på Instagram Stories. Öka företagets synlighet ytterligare, genom att använda ikonen #Hashtag.

Trendiga hashtags

Använd hashtags som är trendiga. Antingen väntar man på att en hashtag blir trendig inom branschen eller använder man en hashtag som inte är kopplad till branschen. Det första alternativet är att föredra, men fungerar inte för alla. Om man väljer att använda en hashtag som redan är trendig, är det bäst att använda något mer generellt. Det kan vara ett evenemang eller något annat aktuellt, något som blir enkelt att koppla till företaget, utan att det ser konstigt ut. Ett exempel kan vara #allahjärtansdag, #vm2018 eller #morsdag. Det är hashtags som kanske inte passar in i branschen men som ändå fungerar för många. Ett företag som säljer blommor skulle kunna använda sig av #morsdag, och göra ett inlägg om att de har den perfekta morsdagpresenten. 

Variation och tillåtet antal 

Det funkar inte alltid att använda samma hashtags, man måste variera beroende på inläggets innehåll. Det går att använda samma hashtags men man måste byta ut några och se till att det passar bilden och texten. 

Det går inte att göra hur många hashtags som helst, ett inlägg tillåter högst 30. Att använda sig av det maximala antalet är inte att rekommendera, det kan lätt ta över hela inlägget och se oseriöst ut. Det optimala antalet hashtags är 11. Med en bra variation och rätt antal hashtags kan man komma långt. 

Att konkurrera med miljarder hashtaggs 

Det kan vara lätt att tro att man ska använda de hashtags med flest inlägg. Det är faktiskt bättre att använda taggar som har färre posts, då konkurrerar man inte lika mycket med andra. Att synas bland 1 miljard inlägg är svårt, ta exempelvis #love, som har runt 1,3 miljarder inlägg. Att använda hashtags som har för få inlägg är också ett misstag många gör, det kan vara svårt att synas på en hashtag som har 150 inlägg. Hitta dina hashtags som varken har för många eller för få posts. 

Det är inte lätt att veta vilka hashtags som fungerar, man måste testa sig fram. Lär känna målgruppen och vilka hashtags de använder. Glöm inte att populära hashtags förändras, häng med och uppdatera dig så ofta du kan.  

Med hashtags kan du skapa spridning, engagemang, diskussion och uppmärksamhet. Hör av dig till oss om du behöver hjälp!

#lyckatill 

Nyfiken på hur vi kan göra er mer framgångsrika?

Prata webb med oss