Att det visuella inom marknadsföringen blir viktigare och viktigare har ni kanske koll på redan? Vi slänger ändå fram lite statistik inom content marketing för att inspirera och kanske få er att tänka till kring hur ni fördelar era marknadsföringsresurser.
- När folk hör information minns de bara 10% av den tre dagar senare. Om de får se en relevant bild kopplad till informationen kommer de istället ihåg 65% tre dagar senare.
- 32% av marknadsförare anser att bilder är den viktigaste innehållsdelen i deras marknadsföring. Bloggen kommer strax efter på 27%.
- De senaste två åren har antalet visningsminuter per dag för video i telefonen ökat med 10 miljoner.
- 70% av youtubeanvändarna tittar på filmer för att lära sig eller lösa problem de har inom sin hobby, studier eller jobb. Tydliga instruktionsfilmer är alltså bra att satsa på!
- Att använda "Video" i ämnesraden för marknadsföringsutskick höjer öppningsgraden med 19% och klickraten med hela 65%.
- Hela 54% av konsumenterna vill se mer videoinnehåll från varumärken och företag de följer. I andra hand vill de få nyhetsbrev och därefter uppdateringar i sociala medier.
- Inom B2C-marknadsföringen kommer "Skapa mer engagerande content" på första plats i priolistan. Därefter "få en bättre förståelse för vilken typ av innehåll som fungerar eller inte" tätt följt av "satsa på att skapa mer visuellt content".
- Livevideo har dubbelt så högt engagemang som vanlig video på Facebook.
- Personer som följer instruktioner med text och illustrationer i kombination presterar 323% bättre än dem som enbart får instruktioner i form av text.
- Twittrar du en bild får du 150% fler retweets än om du bara twittrat text.
- En analys gjord på en miljon artiklar visar att artiklar som har en bild var 75-100 ord fick dubbelt så många delningar på sociala medier än en artikel med färre bilder.
- Facebookinlägg med bild får 2,3 gånger så mycket engagemang som ett inlägg utan bild.
- Fler än 500 miljoner människor använder bildmediet Instagram dagligen. Viktigt att finnas där alltså!
- 85% av Facebookvideos visas utan ljud, så glöm inte att texta dem eller lägga in infografik.
- 52% av marknadsförarna uppger att de sett den organiska räckvidden på Facebook minska det senaste året.