En vanlig fråga som ofta förekommer när sommaren närmar sig är om det verkligen är viktigt att vara lika aktiv på sina sociala medier under denna perioden på året. Något inte många tänker på då är att det faktiskt kan vara ett perfekt tillfälle för att nå dina potentiella kunder. Det är nämligen så att när ledigheten närmar sig ökar också aktiviteten på sociala medier och det är precis det vi ska prata om i dagens inlägg, hur du kan utnyttja dina möjligheter att marknadsföra din verksamhet på sociala medier.
Sommarmånaderna juni, juli och augusti är de månader du bör utnyttja allra mest vad det gäller marknadsföring i dina sociala medier. En rekommendation är att du skapar en tydlig struktur i hur du ska publicera ditt innehåll för att skapa så stor relevans som möjligt till dina följare. Vilket innehåll är då det mest intressanta under sommaren och hur når du dem som befinner sig på semester?
Börja med att koppla ditt inlägg till aktuella ämnen
Ett innehåll som både är engagerande och intresseväckande i tiden blir så mycket viktigare under sommarsäsongen. Börjar du med att skapa ett innehåll i ditt flöde som speglar sig i de aktuella sommaraktiviteterna, evenemangen och nyeheterna skapar du automatiskt en igenkänningsfaktor hos publiken som ser ditt inlägg. Vanligast är att lyfta resemål, sommardesserter, restaurangbesök, naturliv, relationer mellan nära och kära, grillning med mera.
Exempel:
Ett event som bidrar mycket till både nyheter och stort engagemang är Fotbolls-VM. Fotboll är den mest populära sporten på sociala medier med över hela 400 miljoner supporters och på instagram över hela 140 miljoner. Sociala medier har i den här sporten varit en stor del i att dels vara ett forum där fansen kan dela med sig av sina åsikter och innehåll till andra, dels att faktiskt få följa fotbollsspelarnas privata konton för att se deras mer personliga sida.
Den genomsnittliga aktiviteten vi mobiler på Facebook bland annat ökar hastigt under semestertider om vi jämför med de övriga perioderna under året. Med den här anledningen är det mycket viktigt att du tänker mobile-first när du skriver och skapar ditt innehåll!
Passa på att annonsera
Självklart finns det ett stort värde i att annonsera på de digitala kanalerna under sommartiden också. Som vi nämnt tidigare får vi inte glömma att koppla samman vårt innehåll till de aktuella händelserna och intressena under denna årstid, samt riktar annonserna till relevanta mottagare. Sommaren är nämligen tiden på året då vi konsumerar allra mest, enligt Facebook IQ!