Hamnar ditt företag inte högst upp när dina kunder söker efter dina produkter på tex Google, Bing eller Yahoo? Många internetanvändare använder idag sökmotorer för att snabbt hitta produkter, tjänster, artiklar eller information de letar efter. Bara i Sverige görs det 50 miljoner sökningar på Google varje dag.
Att hamna högst upp i sökmotorernas resultatlistor har stor effekt på antalet besökare och potentiella kunder på din webbsida. Rangordningen av sökresultaten sker automatiskt genom olika algoritmer. Det betyder att du med hjälp av sökmotoroptimering, även kallat SEO, kan påverka din webbsidas ranking.
Olika metoder för sökmotoroptimering
Det finns flera olika åtgärder och metoder att ta till för att påverka din webbsidas resultat i sökmotorn och de är gratis! Vi kommer gå igenom de viktigaste och de som är lättast för dig att själv arbeta med i ett par kommande blogginlägg. Idag tittar vi på nyckelord.
Nyckelord/sökord
Anledningen till att vi börjar med att titta på nyckelord, eller sökord, är att det är viktigt att ha koll på dessa när du sen arbetar med resten av ditt innehåll och gör övriga ändringar.
Det är inte alltid lätt att välja nyckelord och det är en balansgång mellan relevans och mängd. Riktigt relevanta nyckelord/sökord är kanske bara kända inom branschen och används därför sällan av kunder. Du måste sätta dig in i den potentiella kundens sökbeteende och fundera på vilka frågeställningar och sökord de kan använda för att hitta en lösning (förhoppningsvis din produkt/tjänst) till sina problem.
När du kommit fram till ett antal relevanta nyckelord/sökord börjar du baka in dessa i dina texter, du använder dem som ankartext för dina länkar, har med dem i alt-texter och i rubriker. Mer om detta i kommande inlägg.
Exempel på nyckelord för en italiensk restaurang: italiensk mat, pizza, pasta, vin, antipasto.
Exempel på nyckelord för en leverantör av bevattningssystem: bevattningssystem, bevattning, bevattningsanläggning, ridhusbevattning, droppbevattning.
Exempel på nyckelord för HL design: Webbyrå, webbutveckling, webbshop, webbredaktör, webbutvecklare, projektledning, digital marknadsföring.
Övning
Sätt dig en stund och fundera över vilka ord dina kunder kan tänkas använda för att hitta till din webbsida. I google analytics kan du också hitta statistik över vilka sökord som i dagsläget leder in dina besökare på din sida. Då har du något att utgå ifrån.
Tänk ut minst tio bra nyckelord du kan använda dig av vid fortsatt arbete med sökmotoroptimeringen.