Nu fortsätter vår serie på vägen mot att hamna högst i sökmotorernas resultatlistor. I det här inlägget kommer vi behandla rubriksättning, formatering och sidinnehållets relevans.
Formatera din text
När du skriver ett dokument i exempelvis Word kan du få en automatgenererad innehållsförteckning om du använt rätt formatering i din text. Skönt, eller hur? På samma sätt uppskattar sökmotorn när du formaterar innehållet på din webbsida korrekt. Då vet den var den ska leta efter viktiga nyckelord.
På sidans huvudrubrik ska du använda formeringen som heter Rubrik 1, för underrubrikerna Rubrik 2 etc. För brödtexten använder du formeringen som heter Normal. Det är viktigt att du bara har en huvudrubrik per sida, sen kan du ha flera underrubriker.
Rubriksättningens betydelse
Det finns flera saker att ha i åtanke när du ska rubriksätta dina sidor. Framförallt är det viktigt att rubrikeninnehåller ett nyckelord och gärna så tidigt som möjligt. Dina rubriker ska helst inte innehålla mer än 65 tecken inklusive blanksteg för att få bra resultat.
Exempel
Titta på rubriken i det här blogginlägget. Inlägget handlar om sökmotoroptimering, därför kommer det ordet först i rubriken. Hade rubriken istället varit ”Få fler besökare med hjälp av sökmotoroptimering” hade det rankats lägre av sökmotorn.
Sidinnehåll och relevans
Det är väldigt viktigt för sökmotoroptimeringen att innehållet är relevant i förhållande till sökorden, att sidan är levande och att innehållet är unikt.
Relevansen mäter Google bland annat genom att se hur länge besökaren stannar på din webbsida eller om personen direkt återgår till sökresultatet. Svarar din webbsida på besökarens sökfråga?
Om innehållet på din webbsida är välbearbetat och ordentligt upplagt med det största kundvärdet överst kommer du få en hög ranking av sökmotorn. Tänk också på att sökmotorn gillar mycket text eftersom det hjälper den att avgöra om innehållet är relevant. Ungefär 500 tecken inklusive blanksteg på en sida är minimum. Kopiera aldrig text och lägg in rakt av på din egen webbsida, det uppskattas inte av sökmotorn då den vill erbjuda unikt material till personen som söker.
Om du dessutom uppdaterar din webbsida med jämna mellanrum kommer du öka chanserna att toppa sökmotorns resultatlista.
Exempel
Om jag har en webbsida som erbjuder tjänster inom byggbranschen ska jag inte lägga in nyckelord som frisör, veterinär, stetoskop, förskollärare eller sax. Då blir besökarna som sökt på det och kommit in på min webbsida om byggtjänster väldigt besvikna och sökmotorn ger mig låg ranking. Se istället till att du håller dig till relevant information som hjälper dig nå rätt kunder.
Det var allt för dagens inlägg. Vill du få din webbsida analyserad eller hjälp med att göra de ändringar som krävs för att rankas högre? Kontakta våra redaktörer så får du hjälp direkt!