Annonseringen inför årets stora presentsäsong kan vara viktigare än någonsin. 2020 har skapat olika scenarion för företagen runt om i världen, och vissa verksamheter har drabbats hårdare än andra utav pandemin. Det nuvarande läget har som många vet påverkat konsumenternas beteende, och de potentiella kunderna letar sig nu mer och mer efter lösningar online. Företagen som kan ta vara på detta är de som kommer ut som vinnare i slutet. I dagens artikel lyfter vi hur läget ser ut för näthandeln och vad du bör tänka på vid annonsering inför julen. Häng med!
Avtagande e-handel?
Flera studier och artiklar under september månad skriver om att e-handeln har planat ut och att “uppsvinget” är över för den digitala handeln.
– Jätteuppsvinget har peakat, säger Arne Andersson, e-handelsrådgivare på Postnord.
Folk går tillbaka till sina normala rutiner i följd av att smittspridningen avtar.
Betyder då det här att vi även borde avrusta våra digitala insatser och gå tillbaka till den mer analoga handeln? Att bevara sin digitala närvaro är ett bra sätt att nå ut till en bredare målgrupp på ett effektivt sätt. Men än viktigare att ta med sig är den osäkra framtiden.
Allt tyder på att vi är inne i den andra vågen av pandemin, precis lagom till julhandeln. Striktare restriktioner och en återigen ökad smittspridning gör det osäkert på om vi kommer ha möjlighet att handla i fysiska butiker, allt mer om vi ens kommer att våga.
Genom att fortsätta med den digitala handeln kan vi försäkra oss om att vi gör det vi kan både för att optimalisera verksamheten under julhandeln men också bidra till att minska smittspridningen.
Exponering är nyckeln!
Kanske är det så att du har svårt att sälja dina produkter/tjänster online eller behöver du mer trafik till din e-handel? Då behöver du se till att bli synlig där din målgrupp finns! Trots att det är naturligt att dra ner på sin marknadsföringsbudget under kristider, så vill vi ändå rekommendera att satsa en liten del på digital annonsering. Det är nämligen viktigt att inte bli bortglömd under denna period. Det är också mycket enklare att nå rätt målgrupp i sociala medier och på Google, än genom traditionell reklam som tidningsannonser.
I dessa tuffa tider är det inte ovanligt att dra ner på sina kostnader och det betyder ofta att låta faktorer som annonsering och exponering ligga på hyllan. Det är som nämnt innan istället viktigare att synas online nu, att nå ut till din målgrupp, att driva trafik eller att öka önskad konvertering.
Anpassade annonser
Hur och vart ska du synas då? Vad som är bäst för ett företag är inte nödvändigtvis bäst för ett annat. Det är alltid viktigt att göra en analys. När vi fått en uppfattning om de behov som era potentiella kunder kan ha blir det enklare för oss att ta fram något som dem lockas av redan i annonsering. Olika aspekter lockar olika kunder, kunden kan till exempel önska en snabb och enkel leverans, vi svarar då på deras frågor kring det redan i annonsen då vi vet att den är en viktig faktor för dem.