Tips inför Facebooktävlingen

Publicerad: torsdag 20 sep 2018 johanna nilsson

Att anordna tävlingar på Facebook är ett populärt och effektivt sätt att öka engagemanget och följarantalet. Det finns dock en del att tänka på för att tävlingen ska godkännas av Facebook och den svenska lotterilagen. Du har säkerligen sett exempel på olagliga tävlingar i ditt flöde, men vi ser till att du får koll på läget!
 

Det här ska vara med

  • ”vad som är erbjudandets villkor och vilka behörighetskrav som finns för deltagande ex.  ålders- och geografisk begränsning.”

  • ”tillämpliga regler för kampanjen och att priserna som erbjuds efterlevs (t.ex. registrering och att du har alla tillstånd som krävs).”

  • Varje tävlingsdeltagare måste ha en fullständig version av Facebook.

  • Det måste framgå tydligt att kampanjen eller tävlingen inte på något sätt är sponsrad, stödd, administrerad av eller knuten till Facebook.

  • Slutdatum för tävlingen.

  • Tävlingen ska avgöras av en jury, vilket ska framgå i inlägget. 

  • När ni presenterar vinnaren ska ni kunna motivera varför just hen vann. 

  • Hur och var kan vinnaren ta del av sitt pris och tillkommer det någon vinstskatt? Det ska framgå i tävlingsinformationen. 

Detta får du inte göra

Facebooks riktlinjer säger att en tävling eller kampanj kan administreras via sidor, grupper, evenemang eller applikationer på Facebook. När du annonserar på Facebook får du däremot inte använda personliga tidslinjer eller vänanknytningar för att sprida din kampanj.

Det innebär att du inte får skriva exempelvis ”dela inlägget på din tidslinje för att delta i tävlingen”, ”dela inlägget på dina vänners tidslinje för att delta i tävlingen" eller ”tagga dina vänner i det här inlägget för att delta i tävlingen.”

Du får dock kräva att tävlingsdeltagarna ska gilla er FB-sida, inlägget eller kommentera inlägget för att delta i tävlingen. 

Svenska lotterilagen och motprestation

Enligt Lotteriinspektionen måste tävlingen innehålla en motprestation av deltagarna, annars klassas det som lotteri vilket kräver tillstånd i Sverige. En motprestation löser ni lättast genom att tävlingsdeltagarna motivera varför de ska vinna, skriva en slogan eller svara på en fråga i kommentarsfältet. Tänk dock på att frågan inte ska vara alltför lätt då det ändå kan klassas som lotteri!

Här kan du läsa mer om svenska lotterilagen.

Läs också "6 orsaker till att företag förlorar följare på sociala medier".

Nyfiken på hur vi kan göra er mer framgångsrika?

Prata webb med oss