"Syns du inte, så finns du inte” har du säkert hört många gånger och det stämmer på webben samt i den digitala världen.
Idag är den största delen av den svenska befolkningen ständigt uppkopplade på sociala medier och använder sig av en specifik sökmotor. Cirka 61% använder dagligen Google för att söka.
Du som företag vill såklart synas i sökningarna på Google och hamna högst upp i flödet på social medier för att potentiella kunder ser att du som företag faktiskt existerar.
I dagens artikel kommer du att få 5 tips på hur ditt företag kan lyckas, häng med!
1. Skapa en digital strategi
För att lyckas med företagets digital närvaro krävs det att ni har en bra digital strategi och tydliga mätbara mål som går att följa upp. Utan en strategi blir det svårt att veta vem du ska rikta dig till, även faktorer som tid och pengar kommer att läggas på fel saker.
2. Följ en röd tråd
Eftersom vi idag har många plattformar att röra oss på är det viktigt att hålla en röd tråd i kommunikationen mellan webbplats, digital marknadsföring och sociala medier. Grunden i den röda tråden ska vara ditt varumärke. Du vill som besökare ha en sammanhållen bild av företaget, om du inte har det kan det lätt bli spretigt.
3. Sökordsoptimera
Arbeta med SEO för att förbättra din närvaro och driva trafik till din webbplats. När andra söker efter ditt företag på Google vill du såklart att ditt företag ska hamna högst upp, annars kommer dina potentiella kunder ha svårt att hitta dig.
Det du bör tänka på är att jobba långsiktigt med sökordsoptimering på er webbplats, det kommer inte att ske en stor förändring bara över natten.
Ta del av vår SEO-skola här!
4. Håll ditt flöde levande
Det är viktigt att du håller dig uppdaterad i ditt flöde, inte bara på era social medier utan även på er webbplats och på de olika sökmotorerna. När en besökare går in på en webbplats vill en ha nyheter som är aktuella idag, inte information som är flera år gamla. Även målgruppsanpassat innehåll är viktigt att ha med i din strategi.
Inlägget eller nyheten som du skriver bör vara riktad till en speciell målgrupp för att lättare skapa mer engagemang hos följarna. Det här kommer leda till högre interaktion i form av gilla-markeringar, kommentarer, delningar samt större exponering av inlägget.
5. Analys
Mät, analysera och utvärdera ditt resultat efter att du har gjort uppdateringar. Idag finns många analysverkyg som du kan ta hjälp av. Om du expemelvis ser att ett inlägg har gått väldigt bra, analysera varför och kör vidare på det.
Däremot om du ser att det inte har gett något bra resultat är det bäst att tänka om och testa på något nytt. Slösa inte tid och pengar på fel saker.
Utöver ovannämnda tips är det dessutom väldigt viktigt att välja ut rätt kanaler för just ditt företag att synas på!
Det finns ett stort utbud av digitala kanaler att jobba med, vilket är en otrolig möjlighet att kunna kommunicera och nå ut på till sina kunder på. Det är viktigt att veta hur man driver trafiken till sin webbplats från bland annat:
- Sökmontorer
- Youtube
- Pinterest med mera.
Vill du veta med om hur du väljer rätt kanaler för ditt företag? Läs "Välj rätt kanaler!"
Vill du ha hjälp med att skapa en digital strategi? Vi finns här för dig och kan med hjälp av en bra analys ta fram en plan för just ditt företag!
Kontakta oss så bokar vi in ett möte!
Läs också
Kom igång-tips för sociala medier
Den bästa tiden att publicera på Instagram