Varför företag bör använda emojis i sin marknadsföring

Publicerad: tisdag 17 jul 2018 ida sjöholm

Idag är det emojins dag och det vill vi såklart fira. Sex miljarder emojis skickas dagligen världen över, idag är inget undantag. Det finns många som tror att emojis ger ett oseriöst intryck i marknadsföring. Men så är inte fallet, vi berättar varför.

Officiella världsemojidagen infaller den 17 juli varje år. Varför det blev just den 17 juli beror på att det datumet visas på "kalender" symbolen. Visst är det värt att fira? De små symbolerna är både roliga och kan hjälpa ert företags marknadsföring.

Emojis har nu funnits ett tag, sedan början av 90-talet. År 2011 var första gången som det integrerades i Apples Iphone. Idag använder 93 procent av alla människor emojis, ett universellt språk som kan förstås och användas av alla. Ett språk som fler svenska företag borde använda sig av. Genom att använda emojis kan företag förmedla mer värme och kompetens, men även en mer vänskaplig känsla. År 2016 var interaktionen på Instagram 17 % högre för inlägg med emojis, än de utan, vilket säger en hel del om emojins effekt.

Härma och nå mottagarna

Sex miljarder emojis skickas dagligen världen över. Det är ett språk som har blivit så populärt att till och med  Oxford Dictionaries utsåg en bild till årets ord, närmare bestämt en väldigt populär emoji. Årets ord blev ansiktet som skrattar så mycket att tårarna kommer. Allt fler företag har nu börjat använda sig av emojis för att nå ut med sitt budskap, framförallt när millennials är mottagare. Det gäller att förstå mottagarna precis som i all annan kommunikation. Lär känna, och härma dem.

Instagram kom för ett tag sedan med nyheten om emojis i hashtags. En bra idé då nästan hälften av alla kommentarer och bildtexter på sociala medier innehåller emojis. Det är inte bara en bra nyhet för privatanvändare, även för företag. Företag kan lättare nå användare genom det språk som används på plattformen.

Lite snabba tips för en bra start i emojivärlden: 

  • Använd en emoji som passar texten och budskapet som ska förmedlas. 
  • Emojin ska förstärka ert budskap. Tänk er in i ett vanligt samtal i verkligheten, vilka ansiktsuttryck används då?
  • Alla emojis passar inte ert företag. Fundera på vilken eller vilka som passar varumärket bäst. 
  • Använd inte för många symboler i inläggen, det kan då kännas för löjligt eller larvigt. Undvik det, för att skydda företagets trovärdighet. 

 

Nyfiken på hur vi kan göra er mer framgångsrika?

Prata webb med oss