Idag får vi träffa Martin Groves som arbetar med marknad och försäljningsfrågor på företaget Hyllteknik. Vi får veta mer om hans upplevelser av WM3 och hur samarbetet med HL Design fungerar. Häng med!
Hej på dig Martin, skulle du kunna berätta lite om dig själv och vad du jobbar med på Hyllteknik?
Jag heter Martin Groves och på hyllteknik så arbetar jag med marknads och försäljningsfrågor. Vi verkar inom inredningsbranschen som även är mitt stora intresse i livet. Det är jättekul att få arbeta med sin hobby och sälja de produkterna man faktiskt brinner för. Småland är ju lite av ett välkänt möbelparadis och skandinavisk design har ett gott rykte över hela världen. Det är en väldigt spännande bransch att få vara en del av!
Vill du berätta lite mer om företaget Hyllteknik, vilka är ni?
Hyllteknik grundades i Alvesta 1957, så i år fyller vi 65 år! Vi har i princip gjort det vi gör idag sedan start. Det vi gör är den typen av hyllsystem som många har hemma i sina garderober, men vår kund har alltid varit företag. Hyllteknik tillverkar den typen av hyllsystem som man sätter på skenor. Lite av vår USP är att när skenorna väl är på plats så kan du flytta runt hyllor och byta ut dem precis som du vill över tid.
Skenorna är tillverkade för att hålla i uppemot 65 år så allt eftersom kundernas behov förändras kan vi komplettera med nya skivor. Vi har en absolut en vision av att produktutveckla och vidare hitta nya marknader. Vår primära marknad idag är norden. Våra produkter säljs både under vårt eget varumärke, men också via något vi kallar för private label eller white label-produkter. Det innebär att det är våra system som våra kunder har brandat om och säljer vidare.
Vi jobbar mycket med butiksinredning så det har varit rejält dimensionerade grejer. Allt eftersom kraven på produkterna har höjts har det bara gynnat oss då våra produkter håller en väldigt hög standard. Vi har satsat mycket på svanenmärkta produkter och alla produkter som vi valt att certifiera har fått märkningen. Det är viktigt för oss att det vi tillför på marknaden är schyssta och bra grejer!
Vilka mål har ni haft med det digitala arbetet?
Den digitala världen är enormt viktig för oss eftersom det i dagsläget är vårt enda skyltfönster och det är där vi syns. Det är väldigt få produkter som idag trycks och skickas ut på papper, utan broschyrer och monteringsanvisningar sker idag oftast digitalt. Vi når idag 99,9% av våra kunder digitalt. Vi arbetar aktivt med sociala medier där vi jobbar mycket med kampanjer och att lyfta produkter, samt arbetar med nyhetsbrev varje månad. Att synas digitalt är a och o för oss! En framtida vision för mig är att Hyllteknik ska ta sig an även marknaden för privatpersoner.
Hur har WM3 fungerat för er?
Jag är väldigt nöjd med helheten! Verktyget ihop med supporten är outstanding. Sett till unika antal användare har vi ökat med 133% sedan vi gick över till WM3. Den återkopplingen vi får från kunder är att webbplatsen är mycket enkel att använda. Det sker ofta att bland annat arkitekter tar printscreens på sidan och använder materialet. Det är en bra indikation på att dem hittat till oss, dem har gillat hemsidan och dessutom använt sig av våra bilder och föreskrivit våra produkter. Det känns som att vi hittat helt rätt med en bra plattform och en snygg design!
Hur har arbetet tillsammans med HL Design fungerat för er?
Samarbetet har alltid funkat bra med HL Design. Jag har alltid känt att jag har blivit tagen på allvar och har jag behövt hjälp med något har jag fått bra och snabb återkoppling. Jag uppskattar också att ni hjälper oss att hitta nya lösningar så att vi hela tiden kan utvecklas!