Benny Granath är marknadschef på Ljungbymaskin. Företaget tillverkar hjullastare och skapar innovativa maskiner med finess och stryka. Maskinerna finns i storlekarna nio till 30 ton och benämns som L9 till L30. Idag ska Granath berätta för oss om hans upplevelse av WM3 som CMS-verktyg och samarbetet med oss på HL Design.
Hej Benny, berätta lite om dig själv och din resa hos Ljungbymaskin!
Jag har arbetat som marknadschef i fem år. I början var det ganska mycket att ta tag i då min företrädare hade varit iväg, det var tomt i posten under ett års tid så vi fick skrapa fram nya återförsäljare för att få upp omsättningen. Vi började arbeta mycket med marknadsföring via vår hemsida samt använda oss av Google Analytics för att undersöka vad intressenterna saknar eller efterfrågar.
Vi anser att marknadsföring är en viktig del för oss, vi uppdaterar nya projekt på hemsidan så kunder kan ta del av innehållet. Marknadsföringen har blivit bättre och intressenterna hittar numera hemsidan utan några som helst problem.
Under de senaste fyra till fem åren har vi inte arbetat med den nya marknaden och nya återförsäljare för vi är nöjda med våra befintliga maskiner och vår marknad som vi har idag. Vi är aktiva Sverige, Norge, Danmark, Holland och en liten del i Finland.
Hur kom det sig att det slutade med att ni valde WM3 som publiceringsverktyg för er webbplats?
Den huvudsakliga produkten vi säljer är maskiner till företag. Det är viktigt att vi marknadsför oss digitalt för att hålla våra kunder nöjda med ett uppdaterat innehåll. Vi har som en del andra ingen e-handel då vi sällan har en kund som köper en maskin direkt, utan snarare kommer till vår hemsida för att leta fram vad som behövs utifrån deras behov och vad som finns för alternativ på marknaden.
Vi har å andra sidan många följare på Facebook som är intresserade av vad som händer med vår produkt, där har vi några stycken från vårt team som bevakar, besvarar frågor och ger stöd. Vi har inte de resurser som räcker till för att vi ska kunna marknadsföra oss via vår Facebook utan vi satsar mer på att marknadsföring via vår hemsida där vi har mycket mer innehåll och information att erbjuda.
Vad är det som utmärker just er webbplats från andra konkurrenter idag?
Vår webbplats ville vi få responsiv för att den ska kunna funka på andra enheter än enbart dator då 70 - 80 procent av dagens befolkning använder sina mobiltelefoner. Vi har lagt till en knapp för intresseanmälan under alla våra maskiner där du som kund enkelt kan dra iväg ett mail om att du exempelvis är intresserad av en viss maskin.
Vi upplever inte att det är befintliga kunder som använder den kontaktvägen utan snarare intressenter, alltså potentiella kunder, som vi märkt är en smidig väg att komma i kontakt med oss på. Med den här metoden har vi även nått ut till kunder utanför Ljungby och har uppnått ungefär en affär i veckan.
Vi har till skillnad från andra även en kartfunktion på både säljare och service, där intressenter kan få kontakt direkt med en distriktssäljare. Service får man sedan hos den närmaste servicelämnaren.
Hur har du upplevt att WM3 fungerat i förhållande till ert arbetsområde?
Vi är nöjda med WM3 som verktyg och det har även varit mycket intressant med att ta fram produktbyggaren tillsammans med er. Det har funnits mycket kompetens och kunskap och det har flutit på väldigt smidigt och bra. Vi har alltid varit nöjda med er på HL Design, det har varit ett bra samarbete. HL design har hjälpt oss att synas mer ut till våra kunder med Google Ads och de är vi tacksamma för.
Du nämner produktbyggaren, vill du förklara funktionen samt syftet av den?
Produktbyggaren är en unik funktion på vår webbplats där vi ger kunden möjlighet att se maskinen byggas upp direkt på vår hemsida, likt en instruktionsbok fast lite mer visuellt. Just nu har vi en del hos oss som testar den och senast som vi uppdaterade den var för några veckor sedan. Den funkar väldigt bra och vi kommer skicka mer information till hösten för återförsäljare om denna nya funktion.
Produktbyggaren kommer att underlätta vårt interna jobb då våra återförsäljare själva kommer att kunna fatta beslut. Nästa steg är ett tillägg där vi lägger in funktionalitet för de funktionerna som inte går att välja till samtidigt, exempelvis att kunna plocka bort vissa funktioner som inte passar ihop med varandra i maskinen man valt.
Det låter riktigt intressant, vi ser fram emot att det används väl inom snar framtid. Tack så jättemycket för att du ville dela med dig Benny, ha nu en fortsatt trevlig sommar!