Liksom alla sociala plattformar har YouTube sett en betydande ökning av just denna användningen under 2020. I samband med COVID-19-låsning driver det fler människor att hitta alternativa underhållningskällor till sina vanliga, personliga och sociala evenemang. YouTube är dock samtidigt lite annorlunda om vi jämför med andra kanaler då dess fokus är videoinnehåll, till skillnad från de vanliga innehållet. Samtidigt som du kan kommentera och engagera dig på YouTube-klipp ligger majoriteten av användarnas uppmärksamhet på själva innehållet. Det här gör att YouTube blir mer som en traditionell Tv-kanal och blir mer och mer ett vanligt som TV-alternativ.
Faktum är att barn inte längre tittar på vanliga Tv-kanaler som de gjorde förr. Idag skapas barnens favoritprogram av YouTube-kändisar som fokuserar på mer nischade ämnen som är riktade till en mer specifik målgrupp. Även fler vuxna tittar mer på YouTube i jämförelse med vanliga Tv-kanaler. I själva verket påstår YouTube att visningstiden för YouTube-innehållet på Tv-skärmar övergick till 80% från år till år.
Fördelen med att intresset för YouTube-tittandet ökat så pass mycket, för marknadsförare, är att fler företag kan köra Tv-liknande kampanjer även på YouTube fast för en betydligt lägre kostnad och större målgruppsfrekvens. Dessutom kan detta vara oerhört effektivt, speciellt nu när YouTube lagt till fler element för att förbättra YouTube-kampanjerna ännu mer med en avancerad datainsikt och en ny målgruppsinriktning. För det första handlar målgruppsinriktningen om att ge marknadsförare fler alternativ som dem kan använda för att placera sina YouTube-annonser på. YouTube lägger i sin tur till dynamiska uppsättningar, som segmenterar videos baserat på dess innehåll med YouTubes ”Machine learning system” som kan avgöra vad varje video innehåller.
I slutet av förra året meddelade YouTube att man hade integrerat Nielsen Tv-data in i sin ”Reach-planner”, vilket i sin tur gör det möjligt för marknadsförare att få en bredare bild av publiktrenderna. I huvudsak ger detta en större överblick av var dina målmarknader tittar, vilket också underlättar och leder till en bättre planering samt placering för dina kampanjer. Nu kommer YouTube dessutom att lägga till Nielsens totala annonsbetyg för annonsörer i Storbritannien och Italien. YouTube menar på att den extra datainformationen redan har hjälpt många varumärken att maximera sina kampanjer. Utöver detta lägger moderföretaget Google även till nya alternativ för programmatiska erbjudanden i display- och videokampanjer, samtidigt som det också utökar liknande publikfunktionalitet till densamma till mer avancerade videoannonsörer. Som tidigare nämnts kan dessa nya verktyg hjälpa till att ytterligare förbättra dina YouTube-annonser och nå rätt publik till en lägre kostnad.
Hög aktivitet och rätt tilltal är avgörande för att lyckas i sociala medier. Låt våra redaktörer hjälpa er med en tydlig plan och att publicera innehållet. Vi skapar framgångsrika annonskampanjer i digitala kanaler som YouTube, Google Ads eller Facebook för att ni ska nå era potentiella kunder.
Mer effekt med redaktören
De digitala kanalerna och sociala medierna utvecklas ständigt och erbjuder idag smidiga och kostnadseffektiva sätt att marknadsföra produkter, stärka varumärket och locka nya medarbetare.
Låt vår redaktör hjälpa dig!
Valentina Iskandar Sallo
073-512 83 52
Valentina@hldesign.se